måndag, januari 06, 2014

Som gjord för stora gester

Det finns uppemot 200 000 aktiva bloggare i Sverige. Och tillsammans skrev de (vi!) runt 17 miljo-ner blogginlägg under 2012. Det kan ha blivit ännu fler under 2013, den siffran finns inte än.

De flesta är tjejer eller kvinnor.  Majoriteten antagligen sådana som jag, som bloggar mest för sin egen skull. Många – som jag – utan reklam. Många som upplåtit sin sida för annonser blir besvikna: där väntar sällan de stora pengarna. Många bland dem som kallar sig ”modebloggare” och etablerar kontakt med butikskedjor  i  kläd- och sminkbranschen tycks kunna få en del gratis varuprover. Det lönar sig väl på sitt sätt, något man förvisso kan ha olika åsikter om.

Men några har definitivt lyckats skapa en framtid med hjälp av sin blogg.
En av dem heter Kenza Zouiten, som startade sin bloggarkarriär 2006, bara 15 år gammal. Hon lyckades snart fånga massor av läsare – och ta vara på intresset. Sedan dess har hon fått massor av priser och synts i rader av olika sammanhang, som modell och mannekäng bland annat.

På sitt karriärsträd har hon också en gren som smyckedesigner. Och det är inte de mest diskreta skapelserna man har att erbjuda med hennes signatur: Kenza vill synas, och det vill hon också ska gälla för de smycken hon formgett. Kolla in fågelringen bara! Som gjord för stora gester, för att dra till sig blickarna, för att sätta extra tryck med den där handviftningen som apostroferar något smart bärarinnan just sagt.

Min fågelring från Kenza-kollektionen för något år sedan är köpt på rea hos Guld-Fynd, tänkt som en present till Dottern. Fast just den kreationen föll henne inte i smaken, skulle det visa sig, hon föredrog andra Kenza-skapelser.
Alltså blev reafyndet (nummer 58 i serien "Pippi på fåglar") mitt. Vilket ger mig anledning att än en gång reflektera över fenomenet ”rea hos guldsmeden”. När blev det verklighet? Det fanns definitivt inte för ett antal år sedan, fast jag vet inte hur många.

Och visst begriper jag att när smycken också i ädla metaller blir alltmer modeanpassade kan de bli liggande osålda. Men rea på diamanter?!? Kul för den som ska köpa superglitter, naturligtvis. Ändå blir jag förvånad, varje gång. Fast en sak har ju de dyraste ädelstensskapelserna gemensamt med bloggarens trendigare, mer kortlivade (och betydligt billigare) kollektion: de är i grund och botten gjorda för stora gester.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. jo, jag vill inte heller ha reklam... snygg fågel.

    SvaraRadera
  2. Anonym1:57 em

    Fin ring - ett par snäpp större och den kan göra pepparsprayens jobb vid ev oönskad närattack.

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  3. Risken att fastna i koftor och sjalar är rätt stor med den ringen. Annars är den söt.

    Jag är så less på reklam så jag skulle verkligen inte vilja ha in den på min blogg. De få örena kan jag vara utan.

    SvaraRadera
  4. Kul att ni gillar den - men visst kan man fastna i saker, den funkar nog bäst på sommaren när man inte har så mycket sjalar o stickat. I st f pepparspray? tja, nån spray har jag inte ... men det blir väldigt nära om fågeln ska funka ... usch!

    SvaraRadera
  5. Tjusig ring. Skulle passa bra även på mitt finger. När jag började som föreläsare fick jag ett tips av en väninna att skaffa mig en stor och iögonfallande ring. När jag sedan föreläste och pratade med armarna skulle ringen hjälpa mig att känna mig säkrare. Det funkade på ett eller annat sätt. Jag kände mig som fisken i vattnet när jag fick stå på scen och hålla låda....:-)

    SvaraRadera