söndag, juni 11, 2023

Nöjd på en skala?

Jag köper en pryl i en butik. Eller betalar för en tjänst av något slag. Bara timmar efter att affären är avslutad kommer ett mej eller ett sms: Vad tyckte du om ditt besök hos oss? Hur var upplevelsen? Är du nöjd med din nya datormus? (jo det undrade Clas Ohlsson faktiskt). Ringer du ett företag är det nästan säkert att den automatiska svararen säger att samtalet spelas in i utbildningssyfte och att man dessutom gärna vill återkomma för en utvärdering av hur mitt ärende hanterats. Hur nöjd är du på en skala från noll till tio?

Måste tillstå att rent generellt kallar jag inte ett inhopp i en affär oavsett av vilket slag den vara må för en "upplevelse". Inte heller tycker jag att datormusen jag köpte kräver en uppföljning, eftersom det är just en liten datormus och fungerar som en sådan. När jag går ut från Coop ombeds jag trycka på en knapp för att betygsätta butiken: grön, gul eller röd gubbe. Och vårdcentralen gör likadant. (bilden överst).

De där mejlen klickar jag snabbt bort obesvarade. Knapptryckarmaskinerna går jag uppnäst förbi. Blir jag arg eller irriterad över något kan man räkna med att jag säger till, direkt. Men allra helst vill jag bara interagera med personalen på ett vänligt sätt, uträtta mitt ärende och sedan säga tack och hej och gå. Den som känner att besöket på HM eller Kicks bjöd på en upplevelse får väl glädjas åt det. Har kanske inte så mycket annat i upplevelseväg att glädjas åt?

Det är Skyltsöndag igen. Vill du se fler skyltar av varierande art och med vitt skilt innehåll klickar du lämpligen in dig hos BP och tittar i hennes högerspalt.

Mer blommor år alla! Ja, det budskapet är till 100 procent rätt!
(Avsändare: Blomsterfrämjandet)

Nu när Marabou stämplats som Putin-vänligt kan man satsa på något från Cloetta när godissuget sätter in (tills även den chokladfabrikanten tilldelas någon skamstämpel).
Varje kexchoklad är dels kaloristinn, dels bärare av ett peppande tillrop, en sorts 
skyltbudskap alla kan behöva emellanåt!

Foto från ifjol.
För ganska så exakt ett år sedan tog jag gång på gång bild på en skylt som förkunnade att man höll på att anlägga en blomsteräng på en dittills väldigt ful och skamfilad markbit väldigt nära mig. Jag tillät mig också fnysa över resultatet, eftersom jag aldrig såg minsta "riktiga" ängsblomma  inte ens maskrosorna verkade trivas!

Nu har det blivit dags att göra en liten pudel. Titta så fint det har blivit, med både prästkragar och annat! Där ser man ännu en gång beviset: man ska aldrig ge upp hoppet. Åtminstone inte om blomsterängar mitt i stan ...

Foto från i går. Riktigt fint ju!
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. kan inte köpa ett par strumpor utan att nån vill ha min åsikt, godiset hoppar jag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur att jag så ytterst sällan köper strumpor ... Har svårt att skippa allt godis trots att jag vet att jag borde.

      Radera
  2. LillaSyster11:53 fm

    Blir glad när de satsar på blomsterängar i stan ♡ snacka om att vi är övervakade.....gör som du struntar i att svara på de mejlen. Ha en fin söndag och kul skyltat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker faktiskt att Stockholms stad tänker på blommor riktigt ofta och ger oss en hel del att njuta av! Vårens lökfält, alla granna krukor på gatorna ... osv

      Radera
  3. Blomsterängen mitt i stan är ju den allra finaste skyltningen.
    Clas Ohlsson smileys eller inte har jag tryckt och tyckt till några gånger men lite ruggigt är det att ett affärsbesök ska upplevas som en särskild upplevelse. Ibland kan det ju bli så förstås men för det mesta är det ju enbart en vanlig upphandling.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns nog inte ett enda butiksbesök som jag har känt vara en "upplevelse" ... möjligen nån krog, kanske???

      Radera
  4. Skrattade gott åt din resonemang angående besök och bedömning av olika butiksbesök. Har lärt mig den hårda vägen att låta bli att avstå från medlemskap bland annat på Clas Ohlson, Rusta och Kjell&Co.
    MEN att vara medlem hos Rituals och besök i deras butik ÄR en upplevelse. Kan varmt rekommenderas!
    Visst är förpackningarna på Kex-chokladen trevliga, ett annat grepp. Godkänt, helt klart.
    Så roligt att ängen äntligen har blivit grönt med några vildväxande blommor. Det tog sin lilla tid, men till slut så...
    Som alltid en toppen skyltsöndag här hos dig:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är "medlem" hos en rad företag. Har inga problem med det, inte särskilt många fördelar heller längre, vad jag märkt.
      Hurra för "mina" prästkragar!

      Radera
  5. Jag håller med dig om ofoget med betygsättning på varenda affär man besöker på nätet eller i fysisk affär. Dock med ett undantag. klädaffärer på nätet. Eftersom man inte fysiskt kan se plaggen är det utmärkt att läsa recensioner om storlek, färg, material osv. Claes Olsson verkar ha större problem än andra liknande företag, andra gången nu som de friställer personal. I såna lägen är nog inte personalen på topp skulle jag tro, ger mig lite känslan att om inte butiken når upp till höga betyg så lägger man ner affären. Piskan på ryggen?
    Ängen däremot, den blir jag så glad av att se...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ängen är, även om den är liten, en fröjd för ögat! När det gäller omdömen om klädköp på nätet vet jag inget, för jag handlar inte kläder via datorn. Gillar att känna på och prova det jag är intresserad av, gillar dessutom butiker irl. Vill ha dem kvar!

      Radera
  6. Åh, jag gillar inte heller de där knapparna och har aldrig använt mig av dem. Inte heller uppföljningar av köp eller telefonsamtal. De får inga svar av mig.
    Fint med mer blommor åt alla.
    Ja, nu får vi äta Cloettas produkter men visst är det lite kul med texterna på kexchokladen.
    Så fint det blev med blomsterängen. Kan tänka mig att det kan ta ett tag innan fröna börjar gro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lustigt nog har man inget problem med "gilla" på Facebook - och en del bloggar har också den möjligheten, som jag för min del aldrig utnyttjat. På FB gör jag det ändå.

      Radera