söndag, april 10, 2022
Meddelas endast på detta sätt!
lördag, april 09, 2022
Veckans mening – om utomhusliv
Idén att först frysa och sedan svettas när jag varken behöver göra det ena eller det andra, att duka upp en liten fikabuffé på någon knagglig stubbe när man äger ett alldeles slätt köksbord, att kissa bakom en tunn björkstam när det finns vattenklosetter och dörrar att stänga om sig, ansträngningar att hålla drycker varma (min spis fungerar) eller kylda (mitt kylskåp likaså) har alltid tyckts mig som att försöka tillföra livet svårigheter som livet verkar fullt berett att förse en med ändå.
Copyright Klimakteriehäxan
fredag, april 08, 2022
Finns det liv finns det hopp ...
![]() |
| Där i mitten finns det, hoppet! |
Och medan man väntar på att snöyran ska avta passar det bra att kolla in Elisa Matildas fem fredagsfrågor. Denna gång handlar det om vad man haft för sig på sistone.
- När lånade du senast? Har nyss hämtat lånebok på biblioteket.
- När badade du senast? I somras. Sista doppet i september har jag för mig.
- När betalade du senast? I går kväll, 160 spänn för en av de sämsta pizzor jag faktiskt ätit.
- När väntade du senast? På bussar väntar jag rätt ofta, senast i går.
- När spelade du senast? På mobilen, i morse. Crossboss och Wordfeud. Musik betydligt mera sällan.
torsdag, april 07, 2022
Sånt-man-måste-läsa-listan
Förslag på läsning får jag på många olika sätt. De kommer bloggledes, ofta, men jag kan också läsa intervjuer med författare som gör att jag blir nyfiken. I radio och tv dyker också folk upp som verkar ha spännande saker att berätta.
Fast mest av allt kanske jag ändå förlitar mig på den urgamla, pålitliga och berömda mun-mot-mun-metoden. Har många bokläsande kompisar, det leder automatiskt till prat om vad man läst, och hoppsan! så har sånt-man-måste-läsa-listan växt igen ...
Copyright Klimakteriehäxan
onsdag, april 06, 2022
Jag hinner ju aldrig ikapp!
Önskar att jag kunde svara med bara ett namn, men i rådande tider av lässvårigheter – de har suttit i märkvärdigt länge den här gången – kan jag snabbt konstatera att det måste handla om flera. Och då blir det författare vars böcker jag absolut har gillat.
Flera svenska storsäljare hör till denna skara: av Fredrik Backman har jag nu tre titlar att "hämta in", av Anders Roslund lika många. Kommer vi till Håkan Nesser handlar det nog om ännu fler. Produktiva herrar alla tre, så inte kommer jag att hinna ikapp innan deras nästa opus finns i handeln.
Copyright Klimakteriehäxan
tisdag, april 05, 2022
När X inte står för en obekant
Nu har Ugglan bestämt att vi ska ägna oss åt X igen, denna gång som gemensam nämnare för tre böcker som utgör ännu en tisdagstrio. Bokstaven X ska finnas i bokens titel, författarnamnet eller i namnet på en huvudperson i berättelsen.
Vips dök "Agaton Sax" upp, en barnklassiker av Nils-Olof Franzén. Det blev en hel serie på elva böcker som inte bara gick hem ho svenska ungar, den har åtminstone översatts till engelska också. Agaton är smart privatdetektiv i kombination med att vara redaktör för lokaltidningen i Byköping. Blir riktigt nyfiken på den där rotmos-affären! (bilden)
Majgull Axelsson är verkligen inte obekant hon heller. Hon är en av relativt få författare som jag läst allt av. Tycker att jag har två favoriter: "Slumpvandring" och "Jag heter inte Mirjam". Men hennes allra viktigaste bok är "Rosario är död" som (tyvärr) inte är fiktion utan en historia om verkliga barn och vuxna som utnyttjar dem. En bok precis alla bör läsa.
Jag var ung när jag slukade amerikanen Leon Uris' romaner. "Exodus" var en av dem. Den kom redan 1958 och handlar om hur staten Israel föddes. Kan starkt misstänka att en påläst historiker idag verkligen inte godkänner Uris´ bild, men då var det en härlig läsupplevelse. Tror inte jag ska läsa om den, men ett X bjöd den på hur som helst!
Copyright Klimakteriehäxan
måndag, april 04, 2022
SELFIE (14) är för fredsälskare
Samtidigt lever vi på i våra gamla banor. Och det här med SELFIE utan bild, det verkar ha blivit något av en måndagsvana för förvånansvärt många, som vecka efter vecka glatt skrider till verket och bjuder på sig själva, dessutom på en hel del humor!
"Det roligaste på hela veckan" skriver Gunnel som dessutom (när det handlade om repriser) kunde meddela att hon köpt två av en väldigt bra sak: stövlar. En stövel är liksom ingen stövel ...
Då är det dags att ge sig i kast med den fjortonde upplagan av SELFIE:
1. Så bor jag: Bostadsrättslägenhet
2. Vill se: Teater (det blir alldeles för sällan, förr i
världen gick jag ofta och älskade det)
3. Hoppas på: Resor (men när man som jag inte har ett giltigt pass blir det inte några långa tripper direkt)
4. Där har jag faktiskt varit: Rumänien
5. Kärlek jag aldrig glömmer: Nalle (egentligen Björn men det
var hur som helst inte mycket till kärlek att hämta, i mognare ålder kom han ut
som homosexuell – sånt minns man ju!)
6. Något hårt: Emalj
7. God smak: Jordgubb
8. Exotisk maträtt: Bibimbap (med ursprung i Korea)
9. Hobby: Pussel (men det blir alltmer sällan)
10. Doft: La Vie est belle från Lancome (gillar namnet mest,
livet är ju faktiskt vackert ibland, men dofter är jag inte speciellt bra på, fast vid närmare eftertanke kunde jag ha svarat liljekonvalj också)
11. Kan inte leva utan: Elektricitet
12. Uppskattar hemma: Tavlor (är road av konst i alla möjliga former, har affischer, egna foton, tryck, oljor, textilkonst, barnteckningar, keramik på väggarna – och det är inte eventuellt penningvärde som betyder något, det är minnena de står för, känslorna de väcker. Affektionsvärde går inte att nämna i kronor!)
Förra veckans deltagare (som jag hittat i min kommentarsspalt) var dessa: Femfemman, Lillasyster, Mrs Calloway, Primrose, Gerd, ViltogVakkert, Kicki, Kina, Gunnel, Susjos, Monica, Ditte, BP, Ingrid, Paula, Anki.
Copyright Klimakteriehäxansöndag, april 03, 2022
Skyltsöndagens trotjänare
lördag, april 02, 2022
Veckans mening – om resedrömmar
Från soldäcket ser ni landskapen i långsam takt: färgglada tulpanfält, vidsträckta vingårdar, charmiga småstäder och utöver det får ni njuta av god lokal mat och dryck.
Copyright Klimakteriehäxan
fredag, april 01, 2022
April, april!
- Är du lättlurad? Ibland, ska jag nog erkänna. Blir väldigt arg (mest på mig själv) när jag upptäcker att jag gått på en nit.
- Att lura, eller bli lurad? Lite snällt lurad första april går an, men aldrig annars! Är fortfarande stolt över ett aprilskämt jag kom på och som publicerades i Expressen när jag hade hand om en avdelning i tidningen som hette Stockholm Runt (död sen länge). På den sidan visade vi upp lokaltrafikens nyaste färdmedel, Trubbeldäckaren. En skicklig tecknare hjälpte mig så att en dubbeldäckare fick ett extra plan för passagerare. Jo, folk gick på den! Det fanns ju bild! Och man ska kunna skratta åt aprilskämt, annars är de inte bra alls.
- Vad ser du fram emot med april? Sol, blommor och, allra helst, lite fred. Om man får önska. Kanske kommer Dottern hem till påsk?
- Odlar du till sommaren? Köpte plantor till balkongen i går ... känns inte så smart i dag ...
- Är du beredd på aprilväder? Behöver bara titta ut för att inse att det redan är här. Bara att inse faktum!
När kriget kryper närmare
Hit anländer också flyktingar i en ganska strid ström. Tomhänta. De behöver bostäder, skolor, kläder, jobb, allt på en gång och utan förberedelser. I vårt hus har en kvinna, med en sexårig son, från Ukraina fått tillfällig bostad hos en familj med egna barn i samma ålder. De har fått kläder (mina var tyvärr för stora), leksaker, hjälp med allt möjligt. Trots allt verkade det ganska lovande.
Tills i går. Då kom verkligheten obönhörligen ikapp dem som flytt. Kvinnan fick beskedet att den 18-årige sonen, lillpojkens storebror som inte fick lämna sitt hemland eftersom han var man mellan 18 och 60 och en kraft att räkna med i kriget, hade dödats.
Så kryper eländet inpå oss, nära, obevekligt, gränslöst sorgligt. Svårt att ta in, trots att det är lätt att inse, att många mammor får samma besked. Vilket också gäller otaliga ryska mödrar som aldrig velat sända sina söner ut i kriget. Det borde inte få hända.
Copyright Klimakteriehäxan
torsdag, mars 31, 2022
Sagostund på distans
Tror inte att det är särskilt gott om dem, men nu har jag nog i alla fall upptäckt en bra sak som den evighetslånga pandemin fört med sig, något som jag verkligen ska försöka lansera i min egen närhet.
Har nämligen en granne som har tre barnbarn, inte särskilt gamla alls (men en har börjat skolan). De kommer på besök med jämna och ojämna mellanrum, vilket naturligtvis farmor och farfar uppskattar, men det blir inte jätteofta. Ungarna bor nämligen i Sundsvall, och man åker inte därifrån till huvudstaden och tllbaka hem igen över bara en liten vanlig skolfri helg.
![]() |
| Den här skulle jag vilja testa. En favorit när mina barn var små. |
Här handlar det om tre generationer som alla gillar böcker. Och så skapades den genomsympatiska vanan att varje kväll vid läggdags ringer sonen till sin mamma. Han sätter på mobilkameran, det gör hon också, och sedan plockar farmor fram en bok hon tror barnen ska gilla. Så blir det högläsning! Barnen ser farmor och boken, farmor ser om ungarna fortsätter lyssna intresserat. De håller på i uppemot en halvtimme, proceduren upprepas kväll efter kväll och alla är glada!
Visst är detta ett himla trevligt sätt att umgås på distans? Som komplement till "vanliga" videosamtal. Mina barnbarn är i yngsta laget än så länge, men jag vill definitivt pröva den här sortens sagostund framöver. Hoppas det funkar. Högläsning är både bra och roligt, för både stora och små!
Copyright Klimakteriehäxan
onsdag, mars 30, 2022
Klassiska filmer du inte ska missa
Nummer ett är omöjlig att missa: "Casablanca" med Humphrey Bogart och Ingrid Bergman kom 1942. "Play it again, Sam" minns alla, för att inte tala om slutscenen ... och den ödesmättade repliken "We will always have Paris", förstås.
Sedan hårdnar konkurrensen. Men "Gökboet" (One Flew Over the Cuckoos Nest) glömmer man inte, och det beror inte enbart på Jack Nicholson, kanoninsatserna av en rad skådespelare ska inte glömmas bort. Premiär 1975, så den är ju nästan ny ...
Charlie Chaplin var inte bara rolig, han var samhällsengagerad också. Vilket märks i "Diktatorn" (The Great Dictator) från 1940. En Hitchcock borde finnas med här, exempelvis "Fönstret mot gården" (Rear Window) som kom 1950.
"Härifrån till evigheten" (From Here to Eternity) innehåller både krig och kärlek och Frank Sinatra som blåser tapto. Scenen på stranden med Burt Lancaster och Deborah Kerr åkte snabbspår från 1953 in i filmhistorien.
Man ska inte glömma bort tecknad film, det har hänt mycket på den fronten! Walt Disney´s "Snövit" (Snow White and the Seven Dwarfs) kom redan 1937. Det var den allra första animerade långfilmen i färg.
Woody Allen har gjort mängder med filmer, och jag har sett många av dem. De äldre har jag gillat mer än de nyare. Möjligen är "Zelig" bäst av dem alla? Det kan bero på att det var första gången jag minns att jag såg en nutida människa inpetad i dokumentära miljöer, i den här filmen på 20-talet. Kändisar som Al Capone, Joephine Baker och Hitler finns med. Filmen blev mycket omtalad för de avancerade visuella effekterna. Möjligen dök begreppet "mockumentary" upp i samband med premiären 1983. Se den!
Jag skulle nog kunna förlänga den här listan rätt rejält, med undertiteln "Härifrån till evigheten" då ... I mitt tycke finns det många modernare filmer som borde få klassikerstämpel snarast. Men de får väl ligga till sig ytterligare några år ...
Copyright Klimakteriehäxan
Dagens ord 116
NJUTELIV
-Ordet mötte mig när jag plockade upp morgontidningen från hallgolvet. Det pryder omslaget till en reklambilaga för en möbelfirma, som tycker att det är dags att investera i nya möbler till trädgård, altan, veranda och balkong. Jag tycker copywritern som kom på ordet ska ha beröm, för de här åtta bokstäverma inrymmer och uttrycker så mycket av det vi nu väntar på och ser fram emot. Trots att termometern visade på sju minusgrader i morse ...
tisdag, mars 29, 2022
Vad ska en stackars tulpan tro?
Det är förvisso inte enkelt att vara människa, men det kan inte vara så lätt att vara tulpan heller. För vad ska en enkel lökväxt tro i dessa dagar? Ena stunden härligt solsken och lufttemperatur som vid Medelhavet. Perfekt läge, som gjort för att skjuta upp bladen en extra lång bit. Och så i dag: snö, minusgrader och hagel som till och med ligger kvar ett tag. Förmodligen, ja förhoppningsvis, står tulpanerna pall för prövningen. Jag ser fram emot när hela slänten blommar!
Copyright Klimakteriehäxan











.jpg)

.jpg)





