fredag, november 26, 2021

Äntligen fredag efter kaos

Vi har just haft besiktning i vår lägenhet efter stambyte. Det blev en enorm apparat, med fler ingrepp än någon hade trott, eftersom hantverkarna gång på gång upptäckte nya saker som behövde åtgärdas. Men nu ska vi ha fått vår bostad tillbaka, med väldigt mycket finare badrum som vi är mycket nöjda med.

Till saken hör att vi bott här i över trettio år, och när vi flyttade in blev vi avrådda från att renovera våtutrymmena, eftersom "det ändå ska bli stambyte snart". OK, visst är "snart" ett töjbart begrepp  men att det skulle ta mer än trettio år!

Just vår lägenhet är den absolut sista i den här operationen i vår stora bostadsrättsförening, som har mer än 700 lägenheter. Arbetet har pågått i flera år, man har tvingats leva med en hel del oljud och stök. Nu är det "bara" dammet kvar ... men även här fanns det i alla fall en slutpunkt, och innan jul ska jag väl ha kommit ikapp! 

Det betvivlade jag starkt för några veckor sedan, när vårt kök fortfarande såg ut som en ruin (bilden). Men jo, nu ser det ut som ett kök igen! Ska försöka slänga lite mer prylar också, gjorde mig av med en del när skåp skulle tömmas och allt plastas in, men jag har ju svårt för att skiljas från de där sakerna som "kanske kan vara bra att ha nån gång".

Alltså finns det gott om arbetsuppgifter att fylla helgen med, men innan dess tar jag mig en titt på Elisa Matildas fem fredagsfrågor, denna första fredagen efter kaos:

  1. Vad slösar du tid på? Surfar/spelar onödigt mycket på mobilen, lägger ner onödigt mycket tid på bloggen, tittar kanske onödigt mycket på tv.
  2. Vad slösar du pengar på? Tycker inte att jag slösar. Däremot kostar jag på mig ett och annat, men aldrig mer än jag har råd med!
  3. Har du gjort något fynd på sistone? Har nästan inte shoppat alls på flera månader, men rent generellt är jag bra på att fynda. En väninna kallar mig "Rea-Lisa" (hon är dock i samma shoppingklass, svart bälte).
  4. Vad har du hemma som håller år ut och år in? Förvånansvärt mycket: kläder, skor, väskor, saker, böcker. Därför blir så lite bortkastat!
  5. Vad tummar du aldrig på? Jag vägrar att bli lurad. Har butiken tagit fem spänn för mycket för en vara som enligt skyltningen skulle vara billigare klagar jag. Kan verka ursnålt, jag vet. Fast jag säger också till om felet är åt andra hållet vilket också händer – jag har ju stått bakom butiksdisk själv ...
Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Ojoj, vilket kaos som ni har varit med om! Men skönt att ha fått det fint nu.
    Fråga 5 där är jag helt ense med dig. Jag kan nog nicka ja till resten också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har faktikst inte varit så kul, men som tur är kunde vi fly till Barndomslandet när det var som värst (utan vatten exvis).

      Radera
  2. tufft, vi bodde ett år med fyra småbarn i min brors lånade lilla tvåa... svartbältar inte, men jag är också knasigt snål ibland, och kan säga till om det blir fel åt andra hållet... speciellt i mindre butiker - men spelar inget, har bara tur med kärlek ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä spel och dobbel ägnar jag mig inte heller åt, är helt övertygad om att det aldrig kan löna sig i längden. Tur i kärlek är att föredra!

      Radera
  3. Jeg bytter heller ikke ut ting før det ikke virker lenger, fornøyd med det jeg har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att jag inte gärna slänger saker lycka jag ändå komma hem med ett och annat nytt ... dumt, jag vet!

      Radera
  4. jag blir glad när saker och ting håller för slitage. när till exempel skor är av så bra kvalitet att det lönar sig att reparera dem. visst ska en tala om när det blir fel i affärerna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med! Fast en halvsulning kostar som nya skor, nästan i alla fall.

      Radera
  5. Vad härligt att ni fått renoverat. Det är nästan jobbigare än att flytta, för det är ju varken/eller.
    När julen kommer kan du bara sitta och njuta och se hur fint du fått. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas verkligen att jag reder upp allt så att det blir en dammfri (nåja) jul!

      Radera
  6. Jo, kaoset efter ett stambyte känner jag mycket väl igen. Här tog det 45 år innan stammarna byttes, och konstigt nog höjdes inte ens hyran efteråt. Det var en positiv överraskning. Du får gärna fota av badrummet. Fick ni också en "pott" där ni kunde välja "extrautrustning".
    Har inte svarat på Elisas frågor än, men kan säga att vi är helt överens.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får hyreshöjning och nån extrapott har vi inte sett till ... men tack och lov är vi nöjda med resultatet.

      Radera
  7. Skönt att stambytet är över!
    Å visst är det bra att man har saker och kläder som håller länge!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Saken som håller länge är kanon bara man trivs med dem! Ett och annat felköp är tråkigare, hur hållbart det än må vara.

      Radera
  8. Så skönt att lägenheten nu är bebolig igen och stambytet är över. Förstår att du har mycket att ta dig an. Men du får skynda långsamt.
    Intressant att läsa dina svar. Och skulle jag svarat hade det blivit liknande.
    Sen är det ju en fråga om vad man tycker ligger i ordet slösa.
    Jag spenderar gärna pengar på kvalité och försöker göra det jag vill utan att snegla på några kostnader. Att slösa? Kanske. Men vad ska jag spara till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det viktiga är väl att man inte överskrider sina gränser för det kan ju bli riktigt jobbigt.

      Radera
  9. Precis så tänker jag, ditt svar till nummer två! Jag unnar mig saker, men bara för att jag HAR råd, inte annars. Jag kan bli tokig på folk som inte förstår det där… har man inte råd, så ska man inte unna sig saker… då är det inte att unna sig, då är det att ljuga för sig själv och skapa problem. Inget gott kommer ifrån det!

    SvaraRadera
  10. Stambyten är jobbiga. Hittade damm, grus och annat långt efter minns jag. Men skönt när det är klart. Kläder och grejer som håller länge är bra hållbarhet, kvalitet, det kommer väl kanske tillbaka nu, ligger i tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan faktiskt också se gamla HM-plagg i min garderob, kläder som också har åtskilliga år på nacken! Och ändå är fina!

      Radera
  11. Inte roligt alls när man är mitt uppe i en så stor renovering, sen när det är klar så är men glad, inte bara för att det blev fint utan just för att det äntligen blev klart :). Nej lurad vill man inte bli, jag är som dig kan vara petig men är det också åt andra hållet. Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag börjar i alla fall se ljuset i tunneln, även om en hel del plock återstår. Önskar dig också en fin (vinter)helg!

      Radera
  12. Jag hatar att klaga, men gör det ändå! Jag är med i en hushållspanel och registrerar alla mina matinköp o därför reagerar jag vid fel priser. Och det händer alltför ofta, iaf hos Coop. Tyvärr är min erfarenhet att det aldrig är billigare än utlovat pris! Så skönt att renoveringen äntligen är klar, visserligen är allt relativt, men att kalla 30 år för snart är väl att ta i!

    SvaraRadera