tisdag, november 15, 2022

På lediga stunder

Hobbyer & fritidssysselsättningar (böcker om en hobby, eller böcker där någon ägnar sig åt en hobby) 
 det är temat för denna veckas tisdagstrio, som Ugglan klurat ut i vanlig ordning. Här tre mer eller mindre frivilliga berättelser om vad folk gjort på sina "lediga stunder".

"Dockmakaren" (The Dollmaker) av Harriette Arnow kom redan 1954 och kallas ibland för en omistlig amerikansk klassiker. Huvudpersonen, Gertie, tillverkar fina dockor och tack vare dem klarar sig hon och hennes familj sig lite bättre än de annars skulle ha gjort efter den påtvingade flytten från Kentucky till bilstaden Detroit, där de trodde att framtiden skulle vara ljusare. Sorglig men berörande historia.

"I lust och nöd" (Heartburn) skrev Nora Ephron efter skilsmässan från Carl Bernstein, en av Watergate-avslöjarna. Man vet att han definitivt uppskattade en sak i äktenskapet: hustruns matlagning. I den här romanen, byggd på verklig grund, spelar maten en huvudroll. Att stå i köket och trolla vid spisen var något hon både älskade och var bra på. Och Ephron vet som alltid att ta vara på poängerna. Kul läsning!

"Ett sällsamt dubbelliv" av Lena Kåreland handlar om ingenjör Andrée. vars hobby  ballongflygning och polarforskning i kombination  kostade honom mycket, till sist också livet. Men medan han levde var han Gurli Linders stora kärlek, fast det var ingen lycklig romans. Ändå förblev hon Andrée trogen och vårdade ömt hans minne så länge hon levde, bland annat genom att alltid ha en bukett violer vid hans porträtt ... Intressant läsning, inte minst för att Gurli Linders memoarer är invävda här. Hon var Sveriges första barnboksrecensent!

"The Dollmaker" har getts ut i nya upplagor på senare år. En av dem som höjt boken
till skyarna och jobbat för dess "återkomst" efter år i glömska är Joyce Carol Oates.

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Spännande trio! Vill läsa alla tre!

    SvaraRadera
  2. Nora Ephron känner jag bara till som manusförfattare och det var hon bra på i alla fall 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra även när det handlar om romaner.

      Radera
  3. Vilken spännande blandning! The Dollmaker vill jag läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bitvis sorglig. Lite historielektion också, i bra tappning.

      Radera
  4. Här i livet ångrar man bara det man inte har gjort, ångrar att jag inte följde med min ballongflygande kompis... ville inte tränga mig före i kön.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har flugit ballong i vacker sommarkväll, mycket njutbart. Man bokar i förväg, ingen kö att trängas i!

      Radera
    2. detta var chalmerister, gratisflyg

      Radera
    3. (svärsonen bjöd på helikoptertur över Hisingen och Göteborg ❤️

      Radera
  5. Dockmakaren blir jag nyfiken på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör slag i saken vetja!

      Radera
    2. Jag skrev i alla fall upp boken på min lååånga läslista

      Radera
    3. Jag tror bestämt att du lade in din kommentar på min blogg under fel inlägg ;)

      Radera
    4. Ja det gjorde jag visst ... har åtgärdat!

      Radera
  6. Här är jag nollställd - nästan som vanligt. Men boken om Watergate affären som Carl Bernstein och Bob Woodward har skrivit har jag i alla fall läst. Alltid nåt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och filmen har du antagligen också sett ... svårslagen historia!

      Radera
  7. Dockmakaren kände jag inte till, men den låter läsvärd. Nora Ephron har jag läst. André har jag läst en hel del annat om och nu blev jag naturligtvis sugen på Kåreland också. Gurli Linder känner jag till. kanske var hon lycklig på sitt sätt med fotot och violbuketten? vad vet en?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä hur lycklig hon var får vi aldrig veta ... men jag läste boken med behållning. Intervjuade Kåreland i serien "En bok, en författare" för UR-tv.

      Radera
  8. Ballongflygning låter häftig, det skulle jag vilja testa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härlig upplevelse - trots att jag är höjdrädd!

      Radera
  9. Helt okända böcker för mig. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sinsemellan väldigt olika böcker!

      Radera
  10. Inte läst någon av dina. Nora Ephron brukar skriva bra.

    SvaraRadera