tisdag, februari 28, 2023

(Döds)syndigt

Det anses att sju dödssynder finns och sprider sig i mänskligheten: högmod, girighet, vällust, avund, frosseri, vrede och lättja. Nu är det tisdag igen och därmed dags för en ny tisdagstrio, och Ugglan vill ha tips om böcker som har någon/flera av de sju dödssynderna i handling, titel eller på omslag.

Här finns faktiskt en del att välja på! Jag hamnar i olika läger: Nobels litteraturpristagare och svenska tecknade serier ... "Vredens druvor" (Grapes of Wrath) av John Steinbeck (Nobelpris 1962) är vi säkert många som tänker på. En klassisk arbetarskildring. Borde jag nog läsa igen.

Nobel-pristagaren av årsmodell 2010, peruanen Mario Vargas-Llosa, skriver i en rad olika genrer, ibland påminner hans böcker nästan om gamla kioskromaner! Det tycker jag gäller för "Till styvmoderns lov" (Elogio de la madrastra) som definitivt handlar om vällust. Låt mig citera en recension i Expressen som återges på omslaget: "ett liderligt litet prosastycke, påträngande och pockande, frodigt och fräckt, som en amorin med stånd". Det ni! 

När det kommer till lättja hamnar jag osökt hos symbolen för svensk gedigen slöhet: seriefiguren Kronblom. Elov Persson skapade den outtröttlige soffliggaren (ja det kan väl en soffliggare vara?) 1927 och han lever faktiskt än, även om han inte syns lika ofta som förr när han fanns med varje vecka i exempelvis Allers. Idag tecknas den här gubben av Elovs sonson! Hur som helst hör den här långe figuren hemma i den svenska populärkulturen. Så har han stått (eller legat) modell för ett konstverk också  se bilden, som jag tog på Norrtälje konsthall för några år sedan! Vet dock inte om Kronblom ligger kvar där.

Kronblom, den svenska lättjans främsta symbol, fick till och med bli frimärke 1980!
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Kronblom är ju ett perfekt exempel på lättja.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja utan tvekan! Även om han inte syns så ofta numera.

      Radera
  2. Norrtälje konsthall! Då måste jag ta en tur dit och titta. Jag läste Kronblomsserierna när jag var barn och de ingick i tidningar som farmor prenumererade på och som jag läste efter henne, eller hos henne. Jag frågade min sextonåring nu om hon vet vem Kronblom är. Hon hade ingen aning. Häromdagen insåg jag att för hennes åldersgrupp är det inte självklart att veta vilka Jonas Gardell och Mark Levengood är, däremot känner de till många andra som jag inte har en aning om vilka de är. Som Jireel. Jireel?? Man lever på något sätt i samma familj men ändå delvis i olika världar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Obs jag är inte alls säker på att Kronblom ligger kvar i Norrtälje!
      Visst är det så: våra "gamla kändisar" är okändisar i våra barns värld, nästan utan undantag. Tänker på när Dottern sjöng "American Pie" och jag glatt utbrast: Wow, kan du den?! Och hon sa att den kan man ju, Madonnas låt alltså ... Madonnas? röt jag, DON MCLEANs låt är det!

      Radera
  3. Roliga exempel du valt.

    SvaraRadera
  4. hahaha! Kronblom så klart! jag har med en annan lättjefull person. Steinbeck är jag inte så förtjust i. Öster om Eden gillar jag i alla fall. tror mig ha läst Till styvmoderns lov

    SvaraRadera
    Svar
    1. Styvmodersboken kan vara MVL:s mest erotiska text.

      Radera
  5. Kronblom, det var ett bra exempel på lättja.

    SvaraRadera
  6. Mario Vargas-Llosa som kioskromanskrivare... Brott, kärlek, främmande världar - Texter om populärlitteratur av Dag Hedman, om 1900-talens populärlitteratur, där är han inte nämd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där saknas förmodligen många.

      Radera
  7. Till styvmoderns lov: svarar mot kännetecknen för den erotiska genren, men som också är full av poesi

    SvaraRadera
    Svar
    1. The beauty lies in the eyes of the beholder!

      Radera
    2. Hannele8:00 em

      Exakt!

      Radera
  8. Haha Kronblom var toppenbra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kanske vore värd en renässans???

      Radera
  9. Intressant att läsa om de böcker du tänkt dig i ämnet. Ganska knepig fråga tycker jag. Men vad gäller Kronblom så dök han upp hos mig också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blev förtjust i att kunna ställa två nobelpristagare mot en svensk seriefigur ...

      Radera
  10. Jag har inte läst någon i din trio. Vredens druvor och Till styvmoderns lov blir jag mycket sugen på! Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Styvmorsboken har den fördelen att den är rätt tunn till omfånget ...

      Radera
  11. Bara läst Vredens druvor av dina.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den hör förvisso till klassikerna.

      Radera
  12. Vredens druvor funderade jag på, men valde sen annat. Vargas LLosa har jag läst annat av, och Kronblom var ju verkligen det perfekta exemplet på lättja!

    SvaraRadera