torsdag, februari 16, 2023

Var finns de läsande barnen?

Denna veckas helgfråga från Mia i bokhörnan är viktig, på riktigt! Hur får vi barnen att börja läsa igen? 

Bara en blind, döv och enormt korkad människa kan ha undgått det: barn i dag gör väldigt mycket annat än att "hänga med näsan i en bok", som man sa när jag var barn. Det betydde antagligen att några av oss ungar läste för mycket, och gick ut i friska luften för lite ... jag var nog en sådan unge, faktiskt.

Men fick jag några bestående men? Nej, tvärtom, så vitt jag kan bedöma fick mitt agerande enbart positiva effekter, även om jag inte blev någon atlet eller hängiven frisksportare.

Jag hade alltid en bok tillgänglig från späd ålder. Fick i present, plöjde det dammdoftande skolbiblioteket, blev trogen besökare på Stadsbiblioteket när jag blev stor nog att gå dit. 

Därför tror jag att det där med tillgänglighet är en nyckel. I kombination med högläsning. Ofta högläsning och gärna även för vuxen publik! Det barn ser vuxna göra, det tar de gärna efter. Fram med böckerna, läs dem högt, prata om dem. Och hoppas att det biter! Så kanske vi återser dem, de läsande barnen!

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Minns att min mamma läste godnattsagor för mig. Ingen aning när hon började med det och när hon slutade läsa för mig.
    Vill också minnas att jag började läsa själv ganska sent, kanske vid 12-årsåldern. Enid Blyton var min absoluta favo. Å det där med deckare sitter ju i...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enid Blyton är en favorit för evigt, så är det nog för många av oss! Men Nalle Puh var den första bok jag läste alldeles själv. Var inte särskilt gammal, oklart hur gammal jag var dock.

      Radera
  2. jag är tydligen blind, döv och korkad... alla våra sex barnbarn gilla böcker och läsning, köpte en ny bok i veckan till 14-åringen när vi var på stan, läste både med ett- och tvååringen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men gillar de BARA att läsa, dina barnbarn??? jag har hittills inte ansett dig vara varken blind, döv eller särskilt korkad

      :-D

      Radera
    2. ser mest VUXNA som sitter med sina mobiler i spårvagnen

      Radera
  3. Man önskar ju dels att skolan ska införa böcker igen och inte "bara" ha paddor. Likaså att man varje dag i skolan ska ha 30 minuters tyst läsning. Önskar också att föräldrar var mer läsande och även läser högt för sina barn brån det de är små. Verkar nu ha upphört och de sätter en padda eller telefon framför barnen men rörliga bilder.
    Har för egen del varit väldigt sportig men också läst väldigt mycket.Något jag förde över till döttrarna. Men tycker det är betydligt sämre med barnbarnen och läsningen av böcker. Sorgligt i sig. Skolan skulle kunna göra så mycket för att främja läsningen och förskolan också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skolan har definitivt stort ansvar, de delar det med föräldrar (och andra vuxna också)

      Radera
  4. Att vuxna läser är nog fortfarande väsentligt för att barn tar efter. Fast all tid som barn numera spenderar vid skärmar har kanske påverkat bokläsning negativt till viss del? Allmänna biblioteken var viktiga förr också, kanske är det så fortfarande?

    SvaraRadera
    Svar
    1. De vuxnas exempel upphör nog aldrig att vara jätteviktigt.

      Radera
  5. Barn idag har fler val men en lässtund borde ingå

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Har man "skärmtid" borde man ha "boktid" också!

      Radera