måndag, november 04, 2013

Böcker som värmer

Vi rensar bokhyllor. På två ställen. Dels här hemma, dels i mina föräldrars hus.
Det är svårt, väldigt svårt.
Böckerna är av alla möjliga slag i en salig blandning, gammalt och nyare, romaner, reseskildringar, Nobel-pristagare, klassiker, deckare, lättviktiga historier ibland. Tjocka inbundna volymer, pocket.

Några enstaka exemplar kan kanske finna nya intresserade läsare i bekantskapskretsen. Andra är, för oss, ohjälpligt daterade. Hur många av de gamla favoriterna kan man tänkas läsa om? Väldigt få, är jag rädd.

Vad kan man då ta sig till med travarna? Vi talar inte om ett par kassar, vi talar om metervis med bokryggar som fyllt hylla efter hylla, ständigt blivit fler. Aldrig har vi haft regeln som andra pragmatiker tycks leva efter: att för varje nytillskott sortera ut något gammalt.

Att slänga böcker gör direkt ont.
Därför går jag då och då iväg med ett gäng, till Myrorna, till Stadsmissionen. Att gå till antikvariat lönar sig sällan, speciellt som man inte vet vilka utgåvor som eventuellt skulle kunna vara begärliga för samlare. Snygga ryggar kan ibland vara gångbara, inte för att läsas utan för att vara just snygga ...

Men nu visar det sig att kanske är den där turen till second hand-butiken bara en omväg till sopstationen.
Förra året fick enbart Myrorna in 3900 ton böcker. Alldeles för mycket för att de ska kunna omvandlas till pengar och välgörenhet, visar det sig nu. I stället skickas tonvis med böcker vidare för att förvandlas till fjärrvärme, det avslöjar tidningen Metro.

OK, det är ju också en sorts nyttig återanvändning.
Fast den härliga värme man som läsare känt, den är av ett annat slag. Och den går bara att återvinna om boken möter en ny läsare. Vilket den uppenbarligen gör alldeles för sällan.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Anonym5:40 em

    Har också problem med att slänga böcker, de blir ofta som goda vänner som man inte kan rata hur som helst. Vid en flytt för 3 år sedan lyckades jag rensa ut cirka 150. Återstår 1214 stycken som häckar bakom glasdörrar i vardagsrummet. Och varje göteborgsk bokmässa blir det några fler... :-)

    SvaraRadera
  2. Å du har till och med räknat!!! Det vågar inte jag ...

    SvaraRadera
  3. Jag känner igen problemet! :(

    SvaraRadera
  4. Jag gör som strutsen... Har också många, många hyllmeter med böcker som jag ibland får för mig att sortera ut. Jag brukar fastna efter ett par stycken. Så jag har gett upp.
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Räknade metrarna en gång, för några år sedan, vågar inte ens säga... (sonen räknade mina skor!)

    SvaraRadera
  6. Ett tips:
    Skänk till servicehusen eller andra boenden för handikappade.
    Jag skänker även utlästa veckotidningar dit. Det uppskattas!

    Fast jag har svårt för att göra mig av med bundna böcker, inga problem med pocket.

    Jag måste komma igång med att läsa alla mina inköpta böcker som samlas i travar och inväntar bättre koncentrationsförmåga.
    Ändå fortsätter jag att köpa böcker!
    Fick höja premien i min hemförsäkring p g a alla böcker. "normalt" har man ca 2 meter böcker och det överskrider jag med råge!

    SvaraRadera
  7. Anonym11:22 fm

    Här finns det också många hyllmeter.
    Och fler blir det säkert om man får leva och ha synen kvar.

    Kulsprutan

    SvaraRadera