torsdag, oktober 19, 2017

Bu eller bä för böcker

Visst läser man recensioner, även om man inte låter sin bokkonsumtion slaviskt styras av proffstyckare. Men lite indikation ges ju oftast, antydningar om vad som är mer eller mindre tilltalande med en viss bok. Fast ibland blir jag bara sur!

Detta med anledning av denna veckas helgfråga från Mia:
Vad tycker du en bra recension ska innehålla?
Jag vill att recensenten ska vara tydlig i sitt omdöme: bu eller bä. Och så en begriplig motivering. Det kan gälla graden av spänning, språkets spänst, nya roliga berättargrepp, lyckad personteckning, kul dialog. Variationerna är oändliga! Flummigt ordbajs går bort!

En recension ska inte bestå blott och bart av en summering av den historia som boken berättar. Det syndas ofta mot det, och jag tolkar det som att recensenten inte lyckats bilda sig en egen uppfattning, men eftersom recensionsverksamhet är en avlönad gren måste ju texten ändå levereras till tidningen som delat ut uppdraget. Så blir det som det blir: en räcka ord som inte räcker till.
Men den recensent som verkar tycka att alla böcker är bra får i alla fall inte jag något förtroende för.

En sak till tycker jag om recensioner: om den aktuella boken i recensentens ögon är riktigt praktusel kan vederbörande fatta sig kort. Ska aldrig glömma en sändning från radions kulturredaktion där man skulle berätta hur pass lyckad en romandebut var. Författaren, en man, sågades vid fotknölarna. Inte en gång, utan gång på gång: allt var fel. Och recensionen tog liksom aldrig slut. Lustmord är aldrig vackert, när det drabbar en debutant är det grymt.

Bonusfråga från Mia finns också en: Vad brukar du unna dig när det är helg?
Jo på lördag ett rejält 90 minuters träningspass, jättelång dusch och slapp eftermiddag. Samt en skvätt vin till middagen! Då är det helg!

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Lustmord gör jag inte på några böcker - inte på människor heller, det finns alltid något positivt. ❤️

    SvaraRadera
  2. (väljer med omsorg vad jag läser :)

    SvaraRadera
  3. Håller med! Att såga en debutant jäms med fotknölarna är grymt och onödigt.

    SvaraRadera
  4. Här får du en länk av mig: https://justnujusthar.com/ . Hennes bokrecensioner är helt enastående. Nu läser jag inte lika många många böcker som Annette . Dessutom slukar hon ALLA genren inklusive fackböcker. Men f*n så duktig hon är! Tack vare hennes recensioner vet jag precis vilka böcker jag INTE ska köpa, respektive inser att det är bäst att bli kvar i "deckarträsket".

    Skulle aldrig kunna recensera böcker. Det har jag insett i alla fal;-)

    SvaraRadera
  5. Så länge man inte sågar författaren utan boken tycker jag att det funkar. Jag är nog lite mer pragmatisk när det gäller sådant, för om författaren inte får veta vad som är "fel" med boken (som till exempel taskig kvinnosyn, usel språkbehandling och så vidare) så blir det ju svårt att förändra något. Själv skulle jag vilja veta om jag utför mitt jobb på fel sätt.

    SvaraRadera
  6. Att såga författare är inte OK, men tycker man ska få ha friheten att skriva recension på böcker man inte tyckt om, men då kunna förklara varför och också skriva om bokens bättre sidor.

    SvaraRadera
  7. Begripligt ska det vara!
    Jag tänkte inte bara på betalda recensenter i mitt svar utan alla oavlönade läsare som bokbloggar...

    SvaraRadera
  8. Det är väl okej att ogilla en bok fast på någon nivå måste en väl fundera över vad en kan säga. Att såga någon så känns lite oproffsigt.

    SvaraRadera
  9. Ja, du har rätt, elakhet för elakhets skull är inte bra.

    SvaraRadera
  10. 90 minuters träningspass? Låter som en sund och skön början på helgen.

    SvaraRadera
  11. Jag har i första hand tänkt på etablerade recensenter i stora medier. Självklart måste läsaren få en motivering till varför det blir bu eller bä. Samtidigt kan man ju faktiskt säga att så snart vi som kallar oss bokbloggare skriver om en bok är det också en sorts recension, inte sant? Det finns förvisso tecken som tyder på att bokbloggare tillmäts en allt större betydelse. Åtminstone blir den författare vars verk hyllas riktigt glad!

    SvaraRadera
  12. Men visst måste någon slags uppfattning om en bok framgå och inte bara en delgivning av handlingen, då faller det ju lite platt liksom.

    SvaraRadera
  13. Åsa C - ja visst gör det! Det är då jag blir sur!

    SvaraRadera
  14. Jag försöker ge konstruktiv kritik och gärna både ris och ros.

    SvaraRadera
  15. Numera läser jag helst recensioner från bokbloggare. Jag har ännu inte blivit besviken då jag plockat upp en bok som recenserats på en bokblogg. Däremot har jag flera gånger blivit "lurad" av de etablerade recensenterna.

    SvaraRadera
  16. Jag håller fullkomligt med dig.

    SvaraRadera