torsdag, oktober 05, 2017

Säkra och osäkra tips

Läser med intresse och väldigt stor skepsis de olika tipsen om vem som ska bli världsberömd klockan 13 (om vederbörande inte redan är det, alltså).
Det säkraste tipset jag sett går ut på att den som belönas har skrivit minst en bok (underförstått: och inte så många sångtexter).

Ser också att en av mina eviga favoriter, Joyce Carol Oates, seglat upp på listorna över möjliga pristagarnamn. Men det vore väl för roligt för att någonsin kunna bli sant? Likväl tillhör hon de mest produktiva och läsvärda, oavsett vad Akademien tycker.

Glömmer aldrig när jag läste "Blonde", en riktig tegelstan som jag bara sögs in i och när jag till slut lade den ifrån mig var jag säker på att Marilyn Monroe hade berättat varenda liten detalj för JCO. Fast det var en roman som skrevs många år efter stjärnans död.

Själv har jag haft glädjen att träffa några pristagare IRL, tre latinamerikaner faktiskt: Octavio Paz, Mario Vargas Llosa och Gabriel Garcia Marquez. Om den senare fick jag ett hett och bombsäkert tips ... du kan läsa om det i den här krönikan som publicerades på News55 för två år sedan.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. vi göteborgare får också träffa.Nobelpristagare... bott i samma stad med några, ätit lunch på samma ställe. Jag gissar inte, gillar överraskningar

    SvaraRadera
  2. en duktig rappare kommer att vinna under vår livstid - nu är det väl mest kvinnor i Svenskan Akademien... de är inte lika mossiga som gubbar.

    SvaraRadera
  3. Rappare? Ja vem vet. Men då har nog jag slutat läsa böcker ö h t.

    SvaraRadera
  4. finsk Kalevala är gammal muntlig tradition som sjöngs

    SvaraRadera