måndag, juli 23, 2018

Lite om blommor


Före.
Behovet av levande ljus har varit behärskat när värmeböljan sköljt över oss. Men då kan man använda sina ljusstakar till annat: som vaser, till exempel!
Små kvistar renfana (ja de flesta sommarblommorna har nog torkat bort) sitter i ljushållarna i Brunskogs kyrka. Snyggt.

Mera blommor: för dig som eventuellt tvivlade på att "flaskmatning" av växter är att lita på presenterar jag härmed beviset. Jämför bilderna! Tyvärr kom jag på att ta "efter-bilden" lite sent så pelargonians blommor är på väg att vissna, men effekten syns ju ändå.

Efter.

Och så undrar jag vad det är blåklockorna har som andra blommor saknar. För på den förtorkade gräsmattan blommar de oförtrutet vidare, i sällskap endast av ett par hängiga vitmåror och en ensam fibbla.

Andra somrar, de vi brukat kalla vanliga, blir förstås de små sötnosarna halshuggna av gräsklipparen. Så nu har de chansen och tar den!

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. jag hade en vasperiod, fortfarande, lekte med Japansk ikebana och nåt floristiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. hävden är viktigt, utan kossor och din gräsklippare blir det inga ängsblommmor.

      Radera
  2. Det är bra med bevis. Men vår basilika och salvia överlevde på balkongen utan vatten när vi var borta en dryg vecka. En pelargon hade kanske strukit med.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pelargon är faktiskt rätt torktålig, men även den har väl sina gränser!

      Radera
  3. Att utnyttja ljusstaken som vas är genialt tycker jag!
    Å vad du är duktig på blommor! Har ingen idé vad jag tittar på när jag ser blommor.
    Bra med ett bildbevis som visar att flaskmatningen fungerade perfekt. Extra plus att pelargonerna är vita och inte rosa;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag som ratar rosa älskar rosa blommor av någon orsak!

      Ska nog ta och göra ett collage omrosa pelargoner bara för att bevisa dess skönhet! Om det nu blir så ... Vi får se. 😁

      Radera
    2. Jag har rosa pelargoner också ... men är generellt sett väldigt förtjust i vita blommor.

      Radera
  4. Att låta en gräsmatta få vara en månad eller två är otroligt intressant! Det kommer upp så otroligt mycket skönheter där bland stråna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast det vore kul med lite gröna strån också!

      Radera
  5. Hur gjorde du rent praktiskt med flaskmatningen? Trycker du ned en flaska vatten i jorden? Behövs det något litet hål i flaskan för att det ska sippra ut vatten?

    SvaraRadera