söndag, juni 16, 2019

Fasader för en stad att skylta med

Det verkar vara en kraftfull trend, det där med att låta häftiga målningar breda ut sig över annars intetsägande fasader i våra städer.
De här två har funnits sedan 1917, men jag upptäckte dem först nu, en på vardera sidan av Hantverksgatan mitt i Arvika.

Målningarna kom till i samband med gatukonstfestivalen Artscape. På gatans östra sida möter man den piprökande gubben. Verkets upphovsmän, en duo som kallar sig Norman Clan, förklarar vad vi ser: "En gammal fiskare med en ouppnåelig dröm full av oändligt antal fiskar och hopp om att fånga nästa stora." Sedan hänger de på en något otydlig fras om vår miljö och moderna livsstilars negativa inverkan på den.

Den västra bilden, som nog är lite svårare att upptäcka för den tillfällige besökaren, heter "The Griffin" (Gripen), gjord av någon som kallar sig Wild Drawing. Han sägs ha ägnat sig åt gatumåleri i snart 20 år och har haft en rad egna utställningar runt om i världen. Just den här bilden har han inte försett med någon "varudeklaration", men nog är det en kraftfull pippi det där!

Skyltsöndagen ägnar jag alltså åt Arvika, staden där jag tillbringat nio år av mitt liv. Trevligt ställe! Och det var det även innan fasadmålningar var trendigt. Via BP hittar du andra bloggare som skyltar.

Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Svar
    1. Definitivt roligare att vila ögonen på än en brandvägg!

      Radera
    2. (har man eget hus, är det kommunen/byggnadsnämnd? som bestämmer om man får måla grått/grönt/lila!!

      Radera
  2. Helt otroligt! WOW säger jag bara. Första målningen är otroligt proffsigt gjord. Spontant tänkte jag på Ernest Hemingways "Den gamle och havet".
    Andra väggmålningen är ännu häftigare tycker jag. Den har en helt suverän 3D-effekt.
    Mera sådana utsmyckningar åt folket säger jag bara. Stockholm ligger som vanligt i lä här...

    Tusen tack för en otroligt bra skyltning och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också gripen bäst, men den syns betydligt sämre.

      Radera
  3. Kul med muralmålningarna i Arvika. Har sett dem både förra gången jag var i Arvika och nu i förra veckan. Tycker de är väldigt bra gjorda. Och de piggar verkligen upp en trist vägg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det konstiga är att de funnits sen 2017 och jag har inte sett dom förrän i år!

      Radera
    2. Anonym5:29 em

      Lite kul att du skrev att de funnits sen 1917... )

      Hälsningar
      Torbjörn i Karlstad men från Arvika/Gunnarskog

      Radera
  4. Jättefina exempel på väggmålningar. Får de stå kvar, har sett i vissa städer att de är tillfälliga tills tomterna runt omkring börjar bebyggas. Oavsett så är de härliga färgklickar. Borde kanske tipsa min målande bloggvän i Arvika om att ta reda på om inte hon också kan få göra en muralmålning, den skulle vara färggrann kan jag lova!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har ingen aning om hur lång "hållbarhetstid" de kan tänkas ha. Det finns fler fasadmålningar i Arvika, ingen lika välgjord som dessa två. Visst skulle väl bloggkollegan kunna fråga! Hon målar ju häftiga saker. Det gäller väl att hitta en fastighetsägare som vill pigga upp sin kåk.

      Radera
    2. PS Jag utgår från att du menar Klara Ovidia?

      Radera