onsdag, juni 19, 2019

Utö nästa – nästan hemester

Trots att jag levt i princip hela mitt vuxna liv i Stockholm har jag knappt varit ute i skärgården. Jo, i Vaxholm, och på Fjäderholmarna och en gång i stor hast på Kymmendö. Ett par gånger hos vänner på Muskö, men det har inte känts som skärgård "på riktigt".

Nu äntligen har jag åtminstone varit på Utö, denna anhalt besjungen av Evert Taube, berömd för sin gruvdrift (sedan länge nedlagd) och för sin allmänna aura av semesterparadis.

Båten från Årsta brygga tar oss dit. Gott om sjöfågel på skären. Väl framme är det grönt och blommor, stora trähus och små röda stugor, båtar och lediga människor. Nybakade studenter som fått sommarjobb bekantar sig som bäst med arbetsuppgifterna. Den omsusade Utö-limpan finns inte längre.

Vi lunchade gott på värdshuset och jag gick en sväng med kameran för att bekanta mig med omgivningarna, åtminstone lite. Det blev många bilder!
Häng med mig!
En annan gång kanske jag rent av kan ta mig till Sandhamn, där "ska" man ju också ha varit. Även det en utflykt som är nästan hemester.











 Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. Sandhamn är ju riktigt litterärt:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2012/01/sandhamn-och-strindberg.html

    SvaraRadera
  2. Roligt att se dina vackra bilder från Utö som jag bara har hört talas om tidigare. I Sandhamn har jag varit off season för hundra år sen då jag hade sällskap med en pojke vars farfar hade varit konstnär med ateljé där som vi tillbringade några dagar i. En upplevelse som jag fortfarande minns ganska bra.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att du hängde med dit på en tur med mig! Hoppas verkligen att jag också tar mig till Sandhamn nån gång.

      Radera
  3. Har heller inte varit på Utö, men väl på Sandhamn och öarna du besökt. Roligt är också att jag lärde mig idag att ordet "hemestra" har varit med i SAOL sedan 2009.
    Suveränt fina bilder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan rekommendera den här utflykten! Inklusive värdshuset råbiff ... när du känner för lite hemester!

      Radera
  4. Jo, jag har varit där men minns inte så mycket av det. Barndomsbesök.

    Väldigt vackra bilder, särskilt den långa röda väggen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att plåta där! Du kanske ska göra ett nytt beök när du är på hemmaplan?

      Radera