tisdag, juni 25, 2024

Böcker att sätta P för

Böcker med titlar som börjar på P, det ska det vara i veckans tisdagstrio enligt Ugglans påbud.

Läge för en evig favorit vid namn Torgny Lindgren! "Pölsan" är en härlig skröna även om den inte är riktigt aptitretande för en normalhungrig människa på 2020-talet ... fast jag minns pölsa från skolmatsalen, god om man fick mycket rödbetor till! Nu hade nog inte den varianten gjorts på recept från Västerbotten och Torgny L skulle inte ha godkänt den, men det är ju en annan historia! 

Ehrenmarks pepparkakor passar inte
bara till jul!
En annan gammal favorit hette Torsten Ehrenmark. När han hade "Sommar" i radio var det en högtidsstund, en dryg timme full av underfundigheter, dråpliga anekdoter och ordlekar som fick oss som lyssnade att fnissa förtjust. I brist på nutida sommarpratare med samma kvaliteter kan man göra som jag gjorde för något år sedan: plocka fram Torsten Es kåserisamling "Pepparkakor". Det finns fler att söka upp.

En favorit av helt annat slag är Chimamanda Ngozi Adichie. Hennes allra första roman är "Purple Hibiscus" (från 2003) och den är, som allt hon skrivit, synnerligen läsvärd. OK, i svensk översättning börjar den inte på P utan på L ("Lila hibiskus") men nu tog jag mig den lilla friheten ... Historien, om en familj i Nigeria med ett diktatoriskt manligt överhuvud och många förvecklingar är omskakande. 

Där satte jag P för den tisdagstrion, hoppas få många tips hos andra bokbloggare!

Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Kristian Wedel delar in kåsörer i olika kategorier:
    * Kåsören beter sig normalt i en galen värld (Gits Olsson).
    * Kåsören beter sig galet i en normal värld (Torsten Ehrenmark).
    * Kåsören beter sig galet i en galen värld (Bang).
    Jolo tillhör den fjärde och mest exklusiva gruppen: kåsören som beter sig normalt i en normal värld.

    Jag kan inte sätta den ena före den andra, men Ehrenmark kommer definitivt högt upp på favoritlistan.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var en skojig katalogisering! Jag gillar dem, alla du nämner!

      Radera
  2. Lila hibiscus är bra! (Jag har bara läst den på svenska.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket mycket bra. Har först läst, sen lyssnat på den, inläst av Tuva Novotny.

      Radera
  3. har nog London ABC. Med matsedel av
    Torsten Ehrenmark och annat brittiskt 🇬🇧

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han kunde sitt London och kände sina engelsmän!

      Radera
  4. Åh, Lila hibiskus är så bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är det. Liksom allt Chimamanda har skrivit.

      Radera
  5. Pölsan har jag läst, men pepparkakor verkar vara godare. Det var länge sedan jag tog del av ett kåseri av Ehrenmark, men jag uppskattade dem mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte alltså att det höll, trots att många år gått sedan de skrevs. Alla mina tre böcker är skrivna av väldigt goda berättare, om än av helt olika typer.

      Radera
  6. Anonym6:54 em

    Pölsan och Lila hibiskus gillar jag. Blir nyfiken på Poul Ströyers urval
    Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ströyer och Ehrenmark jobbade mycket ihop och gillade det, tror jag. Böckerna går förmodligen knappt att hitta ens på antikvariat i dag, men på biblioteket kanske?

      Radera
  7. Purple Hibiscus skulle jag gärna läsa

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte jag någonsin har smakat pölsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faller inte alla i smaken ... men du kan väl testa nån gång!!!! Den litterära varianten är välsmakande!

      Radera
  9. Ditte9:37 em

    Vad gäller att äta pölsa vet jag att jag tvärvägrade när denna rätt serverades i skolan på 50-talet. Som straff fick jag diska efter mina kamrater. Tursamt nog hade jag en farmor som ångade till skolan och meddelade att jag hädanefter skulle äta lunch hemma hos henne. Tacksam för det.
    Boken "Pölsan" har jag däremot läst. Men den gjorde inget djupare intryck. Vad gäller Torsten Ehrenmark har jag kvar många av hans böcker och vet att jag verkligen gillade hans "Pepparkakor". Ja, jag gillade alla hans böcker och även hans radioprogram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir på nåt vis alltid förtjust när jag läser Torgny L, men "Pölsan" är ingen favorit. Fast den börjar ju på P ...
      Ehrenmark var ett geni.

      Radera
  10. Här håller jag mig till pölsan, som för cirka tio år sedan "hemlagades" på gamla hederliga Bellmans vid Vanadisplan. Så gott, gärna utan rödbetor dock;-) Synd att restaurangen stängde sina portar kring 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj aldrig hört om den krogen, där missade jag alltså nåt! Fast det måste vara MED rödbetor.

      Radera
  11. Har läst Pölsan och Purple Hibiscus. Pölsa fanns att köpa butiksgjord på Tempo i hemstaden ända till för ca 10 år sedan. Väldigt god med rödbetor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men kanske finns det nånstans fortfarande jag har inte letat??? för det är inget jag går och drömmer om att sätta på matbordet i dag, det är det absolut inte.

      Radera
  12. Purple Hibiscus vill jag gärna läsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gör det! Allt Chimamanda skrivit är bra!

      Radera