lördag, juli 19, 2014

Sommarljud

Klockradion visade 4:29 när jag vaknade. Anledningen var stora skratt, höga röster, någon försökte sjunga en stump. Grrrrr – det var min första reaktion, jag som sovit så gott där vid mitt öppna fönster, med fläkten snurrande så gott som ljudlöst vid min sida.

Men så kom jag på bättre tankar. Det var ju så det var, när sommaren var varm och nätterna fortsatt ganska ljusa. Vi glömde gå och lägga oss, vi fortsatte umgås långt efter det att dansmusiken tystnat. Nöjesställena hade slagit igen, pengarna var så gott som slut. Till och med korvståndet hade stängt. Natten var oemotståndligt ljummen, kunde till och med locka till ett extra bad. Kanske tillsammans med någon man helst av allt ville vara med. Roligt, det var vad det var.

Naturligtvis hördes det. Eftersom trafiken nästan avstannat, tågen gick väldigt sällan, bussarna hade vilotid. Och i ett stillsamt landskap färdas ljudet långt och väldigt hörbart, även om inte röstläget är det allra högsta.

Ungdomsgänget där nere förflyttade sig så småningom. De glada rösterna dog ut och jag vände svala sidan på kudden mot kinden för att somna om.

Då kom ett nytt ljud: plasket som berättade att just det där med ett litet nattligt dopp fortfarande lockar den som är ung och på gott humör, när vädret är det rätta och badtemperaturen bara lagom svalkande.
Somnade till sommarljuden och vaknade till ännu en härlig (hemester)dag.

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym12:58 em

    Mmmmm, det var ju precis så det var. Ibland var en akustisk gitarr inblandad i sommarnattens firande.
    Fast apropå plask undrar jag var det kom ifrån?

    Kulsprutan

    SvaraRadera
  2. Plask eftersom folk hoppade i sjön - jag har väldigt nära till vattnet!

    SvaraRadera
  3. omtänksamt låta ungdomen roa sig ♥

    SvaraRadera
  4. Ja, visst får man blandade känslor när man blir väckt på sommaren :-)
    När jag skulle lägga mej igår vid 01 tiden på natten så spelades det hög hårdrockmusik här ute i natten hos någon granne....
    Men jag använder öronproppar och hoppades att de hade en kul natt,dessa hårdrockare :-)

    SvaraRadera
  5. Håller med tant Hannele som tycker du är bra som inte retar upp dig! Har minnen som poppar upp av arga lägenhetsgrannar som bankade i väggen när vi någon gång hade fest i min ungdoms dar...
    Ingrid

    SvaraRadera