onsdag, december 13, 2017

Lussedags

Firandet av Lucia blir inte särskilt intensivt hemma hos oss numera. Det var roligare när barnen var små, som när Dottern höll på att sätta eld på dagiset och Sonen absolut inte ville vara pepparkaksgubbe. Eller när ett helt gäng ungar gick från familj till familj och sjöng. Men man kan titta på skönsjungande lussetåg på tv till kaffe med en lussekatt och några kakor. (SVT Play förstås, i morse var jag naturligtvis inte vaken!)

Sedan gläder jag mig varje år åt Lisa Larssons adventsbarn. Vi har numera sex stycken som jag vårdar ömt, extra försiktigt sedan jag härom dagen insett att de kostar 800 kronor per exemplar om man vill köpa fler. Mina fyra första är dock inköpta för riktigt länge sen och som andrasortering, fast det tycker jag inte syns.

Dessutom hör hyacinterna till. Och en sak är säker: de där man köper för en tia i matbutiken, de är inte sämre än de som kostar tjugofem kronor styck i blomsteraffären. Doftar gör de förstås också lika mycket, även om man i specialbutiken numera kan få tag i doftlösa också, vilket väl allergiker välkomnar. För mig får de väldigt gärna lukta!




Copyright Klimakteriehäxan

2 kommentarer:

  1. Här är det en äkta varan ser jag, alltså någon som tar Lucia på allvar;-)
    Dessutom gladde jag mig åt det faktum att du heller inte var vaken imorse för att titta på luciatåget på tv. Kan ärligt säga att jag inte bryr mig alltför mycket om Lucia, men tackade ändå inte nej till julbord idag;-)

    SvaraRadera
  2. lyckliga jag som fick vara på äldsta barnbarnets skola.

    SvaraRadera