måndag, oktober 07, 2019

En hälsning till Greta?

När jag mötte Astrids blick på den här tavlan, i ett konstgalleri på Grev Turegatan, och såg orden bredvid henne tänkte jag: Det där måste vara en hälsning till Greta Thunberg.
Jag är nämligen övertygad om att Astrid Lindgren, om hon fortfarande varit i livet, skulle ha gett sitt starka och oreserverade stöd till Greta.

Det är för mig fullständigt obegripligt att vuxna och normalt sett tämligen förståndiga för att inte säga direkt klyftiga människor kastar ur sig en massa skit mot denna 16-åring, som på mindre än ett år fått så oerhört många att inse att man inte kan fnysa åt att polarisen smälter, att plasten slår ut fisken i haven, att utsläpp från industri, jordbruk och det vi kallar vårt vardagsliv håller på att ha ihjäl den där planeten vi bor på. Vart ska våra barnbarn ta vägen?

Gretas huvudbudskap är ju att vi ska lyssna på vad forskare och vetenskapsmän kommit fram till under långa studier av vår miljö och klimatet på jorden. Hon har faktiskt aldrig påstått att det är hon själv som konstaterar det ena eller det andra. Inte heller att hon på egen hand kan presentera några lösningar på problemen som tornar upp sig i vår (inte särskilt avlägsna) framtid.

Få om någon svensk har väl genom historien blivit så välkänd genom att ha ett ädelt syfte med sina framträdanden. Hammarskjöld, visst. Selma Lagerlöf, jo då. Zlatan. ABBA. Björn Borg. Kändisar med världsrykte, om än av helt annan sort. Fast ABBA-Björn Ulvaeus har i alla fall kommit ut som Gretas försvarare.

På en fasad i Istanbul. Bild publicerad på Facebook.
Hennes "karriär" har bara inletts. Frågan är om Greta kommer att orka, om hon ska behöva avstå från allt privatliv, om hennes familj pallar i längden. Att pressen är stor är uppenbart.

Det hade varit väldigt skönt att ha Astrid med i den här kampen. Hon skulle ha sagt ifrån. Hon skulle rent av ha rutit. Hon skulle nog också ha fått lite Pippi-vibrationer av Greta Thunberg. Och då tänker jag inte bara på flätorna.

Copyright Klimakteriehäxan

Vill du se ett nyligen publicerat reportage, gjort i Abisko, om hur klimatförändringarna syns i den svenska fjällvärlden? Här är länken till fyra mycket informativa minuter. Från SVT Nyheter.

Och en sak till som hör hit: Bilden på Astrid, med ett citat från en Håkan Hellström-låt, är gjord av Hellström Streetart, som står för en anonym konstnär.  Hans (?) verk kan bl a ses på Galleri Scandinavia. Finns också som bok.

5 kommentarer:

  1. Dessa två skulle ha tyckt om varandra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis vad jag också känner mig övertygad om!

      Radera
  2. Som du kanske vet/har märkt är jag inte direkt en fan av Greta. Hon är bara FÖR mycket.
    Du får inte glömma en sak som hon själv har sagt, nämligen att hennes diagnos Aspergers gjorde att hon aldrig haft några vänner, blivit mobbad i skolan och var alltid ensam.

    Det är hon inte längre, långt därifrån. Hon njuter av uppmärksamheten som hon har skapat över hela världen. Det är dörrar som har öppnat sig för henne som hon aldrig kunnat drömma om.
    Hon njuter av uppmärksamheten och responsen hon fått världen över. Hon syns, hon är huvudfigur i en gigantisk "teaterföreställning".
    Greta orkar, ingen tvekan om det.

    PS. Att man sedan går till personangrepp om hennes utseende, hennes klädval med mera är däremot helt förkastligt. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag förutsåg din reaktion. Och du vet att jag inte delar din uppfattning! Men som tur är får man ju tycka olika. Alldeles oavsett Greta - titta på det där nyhetsinslaget från Abisko!

      Radera
    2. Förresten: ponera att jag håller med dig om att allt är ett skådespel som Greta njuter av medan andra hjärnor sköter ruljangsen. Då kan jag köpa det också. Eftersom effekten ser ut som den gör ...

      Radera