söndag, juli 05, 2020

Bland snabba bilar och röda bär

Snubblande nära mässfall denna skyltsöndag. Men jag får till något i sista stund. Ett visdomsord eller kanske snarare en livsfilosofi (inte helt lätt att leva upp till) från Ayrton Senna, legendarisk racerförare från Brasilien som dog bara 34 år gammal. Nu i ett skyltfönster på Östermalm.

Senna hade vunnit det mesta, men det slutade med att han körde in i en mur. Hela Brasilien sörjde! Så här i eftertankens kranka blekhet var det kanske inte det allra bästa mottot ...

Sedan ser jag förundrat på annonsen om jordgubbar. Här erbjuds alltså bär MED SMAK. Ja, vem vill ha UTAN? Vem odlar ens sådana? Brukar den här gården sälja smaklösa jordgubbar? Man tager sig för pannan ... och jag blir för min del inte det minsta frestad att åka dit för att testa.

Skyltsöndag är, det vet ni redan, en lättsam fotostafett bland bloggare varenda söndag året om, i alla väder. BP håller igång verksamheten och i hennes högerspalt hittar du enklast de som deltar just denna gång.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Ja, Ayrton Senna ... Jag satt faktiskt vid teven och såg det i direktsändning, min man var en hängiven följare. Senna körde in i muren och ett av däcken studsade tillbaka mot honom och spräckte skallen, om jag minns rätt. Det var inte bara Brasilien som sörjde.

    Som sagt, man tar sig för pannan.
    - Önskar ni jordgubbar med eller utan smak?
    - Tack, jag tror jag tar några smaklösa i dag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just ja, kommer du ihåg att jag sa att jordgubbar luktar och inte smakar?
      Här kan du läsa lite kort:
      https://omni.se/lundaforskare-doft-avgor-jordgubbens-smak/a/4d8mJ6

      Radera
    2. Det var en riktigt ruggig olycka när han dog.
      Och om jordgubbar: förmodligen betyder doften något även för mig, fast jag har sedan mycket länge ett uselt luktsinne ... Håller med experten om att de inte ska ätas kalla.

      Radera
  2. Vilket öde med den här vinnarskallen racerföraren Senna. "Kör hårt, dö ung" var ett uttryck som vi bollade med i min ungdom och "Spiken i bott".
    Jordgubbar ska ätas rumstempererade och de luktar ljuvligt. Lika med tomater. Kallt rött vin - icke alls gott, fast jag vet det existerar bland lätta viner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo hans bana slutade verkligen sorgligt.
      Nu gäller det hur som helst att njuta av jordgubbarna när det ärsäsong.

      Radera
  3. McLarens "slogan" med ett citat av Ayrton Senna är ganska makaber tycker jag. Den sticker visserligen ut, men precis som Emma såg jag loppet och med olyckan på näthinnan tycker jag att citatet är ganska sjukt.
    Vad gäller jordgubbarna så förstår jag, absolut. Jag menar de flesta jordgubbar som importeras, speciellt under vintern är totalt smaklösa. Det gäller förresten gurkor och tomater också. Så här har jag full förståelse för att företaget påpekar att deras jordgubbar faktiskt smakar nåt.

    Gillar dina skyltar skarpt inklusive "följeslagaren", den sista alltså.
    Tusen tack för skyltningen och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är den åt det makabra hållet, den där reklamskylten.
      Om gubbarna menar jag att alla smakar, men olika och olika mycket, precis som framför allt tomater. Solmoget är bäst och därför är de godast i högsäsong.

      Radera
  4. Haha, håller med dig om jordgubbarna, man blir bara misstänksam! Extra söta, kanske man hade kunnat skriva? Senna ja, trodde sig vara odödlig som så många i hans bransch. Ändå var jag stolt över Bottas seger idag, den smakade riktigt sött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Extra söta" hade jag accepterat! Finska racerkillen är uppenbarligen skicklig. Hoppas han överlever ....

      Radera
  5. Vi såg också olyckan. Väldigt tragiskt. Men detta var ju hans motto och det lär ju få leva kvar. Att vara racerförare innebär ju ständigt att köra med livet som insats.
    Vad gäller jordgubbar så utgår jag från att de svenska är smakrika.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns ju människor som hela tiden söker de riktigt farliga farorna ... Racerförare är nog såna.
      Tror jag måste få lite jordgubbar i dag, det är flera dagar sedan nu!

      Radera
  6. Verkar inte nu som jag kan kommentera hos dig i det senaste inlägget. Har försökt flera gånger.

    SvaraRadera