onsdag, augusti 26, 2020

Pippi, Hellström, Cornelis, tvätt och disk

Orsakullan har en bloggutmaning rullande. Hon ställer en fråga om dagen för andra bloggare att besvara. Jag har gjort det ibland, och nu fick jag lust att göra det igen. Fast jag buntar ihop fem frågor på raken:

Många har intresse för att se vilka fåglar som finns runt knuten. Är du fågelintresserad? Ja men visst, jag har ju pippi på fåglar! Både levande och sådana som absolut inte kan flyga! Gå till min blogg och klicka på etiketten "pippi" får du se!

Håkan Hellström är någon som …  till min milda förvåning drar hur mycket publik som helst till sina konserter. Har sett honom live, faktiskt, men tycker egentligen inte att han kan sjunga. Dessutom påstås det (och det verkar rätt väl underbyggt) att han snott väldigt mycket text rakt av från engelska låtar och översatt dem till svenska, vilket inte är riktigt snyggt tycker jag. Det bästa jag hört/sett med honom var när han tolkade Taube.

Om jag lyssnar på musik så är det följande genre … amerikanska singer-songwriters gillar jag: Carole King, Carly Simon, Don MacLean exempelvis. Men mycket svenskt: Taube, Povel Ramel, Monica Z, Cornelis. Plus Sven-Ingvars, förstås. Viss jazz. Ibland något klassiskt. Definitivt aldrig opera. Lyssnade mer på musik förr, dock.

Tvättstuga, egen tvättmaskin eller kemtvätt. Hur tvättar du? Tre bra stora maskiner i gemensam tvättstuga där det oftast går att få en tid. Lyckades bli av med den maskin som stod i badrummet när vi flyttade in. Kemtvätt? Minns knappt att det finns. 

Diskmaskin eller att diska för hand, vad gör du? Har maskin men ett och annat får man ju ändå ta för hand.

Här exempel på en pippi i min smak. Svenskt hantverk i cortenstål.
"Fågel Fanny" från Stubbviken Idé & Design.
Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Dregel, dregel för den rostiga tavlan. Helt i min smak:-)
    Här har vi några saker gemensamt:
    Håkan Hellström, ogilla opera och tvättstuga. Skulle aldrig vilja ha en tvättmaskin i lägenheten.
    Kul att frågorna passade dig:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den där fågeln tog jag till mitt hjärta utan att köpa. Ångrar det nu. Just det, måte boka tid i tvättstugan!! Så praktiskt!

      Radera
  2. En hel del stämmer med mig.
    Det stod en tvättmaskin i badrummet när jag flyttade in i tvåan, men den tog Second hand, när de tog alla de andra grejerna från farbrorn som lämnat allt. Men jag blev inte ledsen, nånstans ska man ju torka tvätten också. Har superfin tvättstuga med kodlås.
    Kul med dessa frågor, tycker jag!
    Läcker tavla du har.
    Å så Sven-Ingvars, kan man bli mer glad??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som gillar Sven-Ingvars ... ett bra gäng tycker jag! :-D
      Jag har inte tavlan men ångrar att jag inte köpte den. Tar mig kanske tillbaka och slår till.

      Radera
  3. inte huvudsaken att kunna sjunga "rätt"

    SvaraRadera
  4. Att du kunde motstå den pippin är nästan beundransvärt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men jag ångrar mig, tror jag måste åka tillbaka!!!!!!! den var inte ens dyr!

      Radera