söndag, augusti 02, 2020

Om lördag på en skyltsöndag

Det finns en veckodag som åtminstone under en period av livet har ett eget litet rosigt skimmer för de allra flesta. Nej, jag tänker inte på Skyltsöndagarna, trots det långlivade bloggprojektet. Jag tänker förstår på lördagen, den dag då barn ofta får äta godis i (olika stora) mängder.

Därför är det ju helt logiskt att den som lever på att sälja kola, karameller, sega gubbar, gelehallon och chokladkulor försöker intala omvärlden att det där godisätandet, det kan man ägna sig åt alla veckans dagar. Därav skylten i fönstret till den stora godisbutiken i Karlskoga.

Sedan vet vi ju, att den där fina principen om att begränsa intaget av onyttigheter till en skarpt avgränsad tidsperiod, det är inte alltid lätt att efterleva. Mer än en förälder har väl skamset erkänt att lördagsgodiset som inköpts i förväg till ungarna plötsligt och nästan obegripligt tagit slut, trots att man bara kommit fram till torsdag ... och ingen under tjugo har fått smaka en endaste bit ...

Hur kör du egentligen, din j-a bildrulle? Trafikdebatt kan föras i en bakruta. 
Om du är nyfiken på fler skyltar som kan vara både allvarliga och skojiga, upplysande, varnande eller rent av snygga så klickar du dig över till BP:s blogg, för där finns alla som brukar delta med egna skyltfoton listade. Kolla i hennes högerspalt! Eller här.

Och apropå lördagsgodis så bjuds vi faktiskt på det varenda lördag, om än "bara" som text och bild. Emma har nämligen satt det i system på ett himla trevligt sätt. Kalorisnålt också, vilket är bra.

Hoppet lever.
 Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Intressanta och upplysande skyltar!
    Jag som knappt äter godis, har aldrig haft det problemet med att tjuvnalla.

    Tack för dina länkar och förklaringar på min skyltsöndag! Klart du visste mycket, då det är ditt barndomsland. Japp, jag visste namnet på löparen och är väldigt förtjust i den och färgen.
    Klart jag smakade den inhemska lättölen och dessa köer sköttes snyggt. Nöjd.
    Det är klart allt kommer att bli bra. Kanske inte bättre, men bra. Någon gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur för dig att du inte gillar godis (även om du för all del går miste om en del också).
      Du har alltså varit bara minuter från vårt hus i Värmland. Räkmackorna äter jag max en gång per sommar, gillar inte att stå i kö ... men visst är de goda!

      Radera
  2. Det där med lördagsgodis är bra - om man kan hålla på det! Sonen tycker att han ska ha godis varje dag SAMT lördagsgodis. Vi lägger alldeles för mycket pengar på godis i det här hushållet, helt klart! Vilket i sig är en bedrift, Spanien är inte direkt känt för att ha gott godis.

    Och vad gulligt att du länkar till mig och mitt Lördagsgodis, att det faktiskt nästan alltid finns något gott omkring en även om man inte alltid ser det på en gång. Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag trillar alldeles för lätt dit på godis, har väl världens sämsta karaktär, ungefär. Bara roligt att länka till dig, kanske hittar nån ny läsare till dig!

      Radera
  3. Ooops....där kom ett lätt igenkännande leende vad gäller (alladagars) lördags godis! Nu har jag ju inga barn hemma längre men....
    Ha det fint! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Godis ÄR gott ....... jag blir aldrig för gammal för det, tror jag.

      Radera
  4. Visst är det trevligt med lördag hela veckan. Men ibland blir det så att barns godisätande då blir rejält. Vill minnas att jag nog hade just lördag hela veckan och fick några godisbitar varje dag. Och en chokladbit på kudden när jag skulle lägga mig. Och det har gått bra.
    Men det var å andra sidan förr.
    Vad gäller högerregeln är den ju klockren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade inte heller lördagsgodis, det är ett senare tiders påfund. Fast jag åt nog inte varje dag i alla fall ...

      Radera
  5. Visst är Emmas lördagsgodis världens bästa idé, och som du säger kalorifri. Då jag själv ytterst sällan äter sötsaker, borde jag nästan fundera på att hänga på Emmas utmaning, nu när mina bokmärken är slut. Du kanske vill också hänga på.
    Skylten är i alla fall lockande, vilket ju är meningen. Den andra dekalen är klockren, love it!
    Hoppet lever vidare...
    Tusen tack för dina skyltar och länkarna:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har kämpat tappert med bokmärkena, även när de varit slut - det får man beundra! i får väl se, kanske kan det bli lite lördagsgodis i bloggform framöver. Kanske, alltså.

      Radera
  6. Jag tror jag är den enda föräldern på planeten som aldrig nallat av dotterns lördagsgodis! Varför? Har aldrig varit någon godisråtta...mycket svårt att fresta mig...Dottern har tagit igen den bristen med råge, jag är säker på att hon har syndat ur sina barns godispåsar.
    Ja det gäller att sticka ut i reklamvärlden. Vissa lyckas riktigt bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har karaktär!!! Beundransvärt! Vi som är lättare att fresta, vi trillar dit - gång på gång ...

      Radera
  7. Härligt skyltat! Lördagsgodis var en höjdare i barndomen :-)
    På vägarna i dom spanska städerna har jag aldrig sett nån högerregel, alla korsningar är försedda med stopp- eller lämna företräde-skyltar. Ändå smäller det en hel del... Vi tar det försiktigt och kollar även ifall vi har företräde, då blir vi ofta tutade på av spanjorer som har bråttom. Men bättre att bli påtutad än påkörd tycker vi :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med om din princip i trafiken! Och medan de andra tutar kan ju du ta en liten chokladbit ur påsen med godis!

      Radera
  8. minns du reklamen på 1970-talet, mannen i bussen som stoppar hela chokladkakan i munnen för att slippa dela med kompisen? Som finne var jag mycket chockad; vi äter inte en hel chokladkaka, och vi delar med oss... har själv aldrig ätit upp barnens godis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä den kommer jag inte ihåg - men Yvonne Lombards Mmmmmmmarabou minns jag! och "det är svårt att sätta stopp när man börjat äta Plopp"!

      Radera