fredag, juni 17, 2022

Lunch för 4200 kronor ... va?

Att äta gott är ett nöje, ett som består trots att åren går. Man äter gott hemma (efter bästa förmåga) och man hittar smaskiga rätter som proffs lagat till på krogen. Men det går inte att förneka: mat handlar också om pris. Just nu rusar inflationen i vårt land, matvaror vi brukat köpa i åratal har blivit påtagligt dyrare och kanske tvingas man till en liten extra eftertanke: ska jag ta något billigare till fredagsmiddagen än det jag från början hade tänkt?

När jag sitter där med min inköpslista bläddrar jag samtidigt lite förstrött i morgontidningen. Hamnar på en sida med rubriken "Otippade krogar utsedda till Stockholms bästa". Och inser att de restaurangbesök jag brukar unna mig är av helt annan karaktär. Föga överraskande, kanske, men ändå är skillnaden påtaglig ...

Sverige har nämligen en enda trestjärnig restaurang enligt Guide Michelin. Frantzéns på Klara norra kyrkogata i Stockholm rankas som världens sjätte bästa krog av The World’s 50 Best Restaurants. Men när till och med lunchen kostar 4 200 kronor, exklusive dryck, måste man väl ändå få undra, kanske rent av ställa en fråga: hur ser den människa ut som kan njuta av en sådan lunch? Utan att skämmas, vill jag tillägga.

Kalla mig gärna moralist, men jag är en matglad och hungrig och mestadels positiv människa. Fast jag tycker att det får finnas gränser. Tänk så mycket bra man kan åstadkomma för drygt fyra tusenlappar, saker som glädjer fler, saker som håller längre än den tid det tar för käket att passera tarmkanalen. För även maten på Frantzéns lär förvandlas till skit, eller hur?

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. Anonym12:18 em

    Löjligt. INGEN kan luncha för 4200 spänn och tycka att det är värt pengarna!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag har svårt att föreställa mig det.

      Radera
  2. är helt enig med dig här. Blir nästan ett löjets skimmer över denna krog.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De som äter där har väl alldeles för mycket pengar och alldeles för lite empati eller?

      Radera
  3. Jag som gillar svensk husmanskost av typen rotmos och fläsk, ärtsoppa, strömmingsflundra skulle aldrig komma på tanken att äta lunch på ett sådant ställe. I vart fall inte om jag ska betala. Skulle jag bli bjuden, så skulle jag av artighet följa med, men inte sjutton skulle lunchen exkl. dryck vara värd över fyratusen kronor. Löjligt!

    SvaraRadera