måndag, juni 06, 2022

SELFIE 23 – sista stafettsträckan!

På självaste nationaldagen går SELFIE-deltagarna i mål, åtminstone för denna säsong. Inte kunde jag ana att det inlägg jag postade när året var alldeles nytt skulle leda till detta! Jätteroligt med all entusiasm som strömmat kors och tvärs mellan bloggarna. 

När jag tyckte att alternativen till nyckelord började sina (efter 17 omgångar) visade det sig att det minsann fanns många fler, sådana som jag inte tänkt på! Det blev en stafett som började hos Primrose och sedan fortsatte via Paula, Femfemman, Kicki och Ditteoch nu är det Mrs Calloway som tar oss i mål. 

Hon ger oss en härlig utmaning på denna den sista sträckan, en utmaning med mycket sommarkänsla! Som vanligt gäller det att svaren ska hänga ihop genom att sista bokstaven i första svaret är första bokstaven i andra och så vidare. Om nu någon mot förmodan skulle ha glömt det ...

  1. Bästa badet? På kvällen

  2. Bästa utflyktsmålet? Närliggande Vaxholm (strosa, shoppa, bada i havet, äta strömming)

  3. Bästa picnickorgen?  Mumsig tunnbrödsrulle med laxfyllning och alkoholfri öl (men den ska vara KALL)

  4. Bästa utomhusläsningsplatsen? Lilla fåtöljen på balkongen

  5. Bästa musiken i sommarkväll? "Nocturne" av Evert Taube, ett bra alternativ är också hans "Änglamark"  

  6. Bäst på grillen? Korv (av falutyp men det ska vara i rejält tjocka skivor! Testa Hemgårdens Jubileumsfalu, en värmländsk delikatess, om du kan hitta den! Delikat!)

  7. Bästa sommarmotionen? Vandring 

  8. Bästa huvudbonaden på sommaren? Glasögon (har sällan annat på skallen)

  9. Bästa sommarväskan? Nätkasse (fuktiga saker från stranden blir inte instängda)

10. Bästa sommarsällskapet? Egna familjen 

11. Bästa sommarfågeln? Nattugglan ... (vi har ugglebo i Barndomslandet och jag känner mig befryndad med den fågeln som är som mest i farten på nätterna. De blir gärna extra sena på sommaren när det är ljust och härligt! och jo, jag vet ju att den inte heter natt- utan troligen katt-)

12. Bästa sommarfrukten/grönsaken/bäret? Nyplockade smultron, fast man får nog nöja sig med jordgubbar. Dock har jag sett mycket smultronblom!

Där sprängde jag målsnöret, till och med som första deltagare, ser jag när jag lägger in länken hos Mrs Calloway, glöm inte göra det! Men ni vet ju hur devisen lyder: det är ädlare att kämpa väl än att vinna! Och nån tävling var det aldrig tänkt att bli! Tack igen till er alla, som gav min idé sånt lyft!

Sveriges nationaldag kallade vi tidigare svenska flaggans dag. Den ska upp, förstås. Och apropå devisen om ädel kamp så går mina tankar också till Ukraina, landet Putin försöker våldta. Deras flagga är ju även den blågul, så jag hissar båda två om än bara "på låtsas"!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. tack för fina svar! ugglor är fascinerande fåglar. grillad korv är jättegott! rätt korv och rätt senap, förstås. tunnbrödsrullar är väldigt bra att ha med på resor och utflykter. ibland räckte de ända till Italien. och plötsligt gillade alla barnen makrill på burk.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gjorde en bra tolvpunkterslista! En tunnbrödsrulle som räcker till Italien låter himla bra - och kul!!!

      Radera
  2. Det är fantastiskt att "din Selfie! blev "vår Selfie"! Tusen tack Aina! Det har varit så kul. Och tack till alla ni andra som har fortsatt, för enkelt är det inte att få till svaren, och än svårare att få till frågorna. Glad sommar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var en liten succé jag inte hade räknat med ... desto roligare då! Önskar förstås dig också en fin sommar. Får väl hålla koll på selfie-vännerna - kanske blir det foto-selfies från/i sommar-Sverige?

      Radera
  3. Grattis till målgången. Och du var först i mål var ju också lite symboliskt för det var ju du som startade det hela. Eloge! Och så roligt att det sedan blev en stafett . Kanske blir det en fortsättning i höst på något sätt.
    Kul att läsa dina svar och jag nickar igenkännande till flera.
    Jag går i mål i morgon.
    Eloge till dina båda flaggor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kändes bra med lite blågult, tycker jag. Kriget har sjunkit undan, det är konstigt, man vänjer sig vid allt!

      Radera
  4. Gissar att du inte hade räknat med att ditt Selfie-tema skulle få en sådan genomslagskraft. Älskar sånt:-) Å sedan temat blivit en stafett kan jag bara säga att Selfien har blivit svårare och svårare. Den får gärna bli lite lättare under hösten/vintern om jag får säga så;-)
    Idag är vi inte speciellt lika, förutom balkonghänget, men jag ligger med en bok i solstolen.
    Jag går också i mål imorgon - hoppas jag i alla fall.
    Eloge till att du uppfann temat! Och eloge till den fina flaggkombon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kändes rätt med flaggorna. Om svårighetsgrad: jag tror att det per automatik blir svårare och svårare eftersom vi är ute och fiskar i personliga/privata vatten, de blir ju färre och färre de "enkla" grejerna som vi försöker svara sanningsenligt på.

      Radera
  5. En sådan härlig serie som SELFIE blev och utvecklades till en stafett. Det trodde väl ingen?
    Men härligt kämpat ich grattis till målgången och dina trevliga svar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä. Vem kunde tro nåt sånt? Men många blev ju trogna, precis som du!

      Radera
  6. Jag tror inte jag hört en uggla hoa sen jag flyttade för ett år sedan. Tunnbrödsrulle är så praktiskt, inget kladd, inga bestick behövs, smakar gärna din! Korven tvivlar jag dock på, har inte hittat en enda falukorv i Svea rike som jag tycker är schysst käk.Det är lite retligt att man så här års ser hur mycket smultronblom som helst men när bären kommer då har de gått o gömt sig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar att du kunde smaka Hemgårdens Jubileums ...
      Smultronen blir nog halshuggna av alla gräsklippare.

      Radera
  7. Ja, nu är vi många som gått i mål på förlängningen av dina påbörjade selfisar.
    Smultron brukar det finnas ganska gott om på våra skogsvägar, men dom växer ju så attans lågt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja smultronen var både lättare och roligare att plocka förr ... men himla goda är de fortfarande om man lyckas fånga dem!

      Radera