onsdag, maj 06, 2015

New York har många oaser



Inte tänker väl någon i första hand på blommor och grönt om New York kommer på tal?! Men faktum är att den där enorma storstaden bjuder på många små och stora oaser, långt fler nu än jag kan påminna mig ha sett vid tidigare besök.

Central Park är förstås störst och självklar. Fullständigt underbart att vandra omkring där när träden är skirt gröna och vårens blommor tävlar i prakt. Hästdroskorna kör runt med de besökare som redan travat benen trötta på gatorna, en orkester spelar gladjazz i en öppning, i en annan pågår en akrobatisk happening av hög kvalitet.

Men många andra ytor i staden har tagits i anspråk för planteringar, bord, stolar och bänkar. Rastplatser, ställen att äta medhavd lunch, läsa en tidning eller rent av ta sig en lur.
Och mellan Femte Avenyn och entrén till Rockefeller Center är blomsterprakten bedövande.

En sak har alla de här vackra och rogivande platserna gemensamt: det är förbjudet att röka. Nikotinberoende personer har fått det besvärligt i USA. Det gäller att leta efter ställen där det fortfarande är lovligt att tända en cigarrett.






Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. wow, underbara bilder! Den magnolian blommar på mitt berg...

    SvaraRadera
  2. Så fina bilder du visar. Måste vara helt underbart att var i New York så här års! Jag har varit där i två dagar men kom aldrig till Central Park tyvärr. Men jag har ju sett hur det ser ut på film :-).
    Ingrid

    SvaraRadera
  3. fick du åka hästvagn?
    Det tror jag inte att jag gjorde.

    SvaraRadera
  4. Fick och fick, Hannele ... det var ju bara att betala. 50 USD per pers för en tur på ca 45 min. Fast jag tog bussen till parken så jag promenerade.

    SvaraRadera
  5. Hannele - Och 20 USD till för 10 min mer. Plus dricks SJÄLVKLART.

    SvaraRadera