måndag, augusti 08, 2016

Synpunkter

Det finns (eller möjligen fanns) en optikerkedja med namnet Synpunkten.
Jag har kommit fram till att jag borde ha lanserat den etiketten alldeles för egen maskin och skyddat namnet.
Inte för att kränga glasögon.
Men för att jag har så gott om synpunkter!


Tror inte att jag är alldeles ensam om det. Vi kommenterar så många olika företeelser i vardagen, medvetet och ibland omedvetet. Den senare varianten ibland rent tanklös. Fast det finns ju så mycket där ute att betrakta! Och vad faller sig då enklare än att släppa ett litet personligt omdöme!

Alltså har vi/jag synpunkter på hur folk ser ut: hur de klär sig, hur de kammar sig, hur de tatuerat sig, hur de pratar. Kollar valet av smycken, mängden smink. Skorna! Inte kan hon gå på de där klackarna, det säger ju sig självt! Byxorna sitter som en säck över rumpan. Vilket sällsynt ovårdat skägg, varför tror alla killar att de klär i hårväxt i ansiktet när de i själva verket bara blir tjugo år äldre!?

I butiken kikar man ner i andra shoppingvagnar i kassakön. Jaså, hon tycker så mycket om papaya att hon betalar nästan 80 spänn för en halv (jag tog ingen)! Inga  alternativt alla – ekologiska varor hos den kunden! Och hallå, såg han inte att jordgubbarna redan börjat mögla?

På sociala medier finns eländiga selfies som vi flinar åt i hemlighet. Snobbiga krogtallrikar som garanterat kostat mer än de smakar. Vinetiketter som vittnar om exklusiv smak och enologisk kunskap. Tjusiga strand- eller safaribilder som väcker avundsjuka. Samma sak med bikinikroppar som kombinerar begreppen kropp och bikini på ett lyckat vis.

Så där går det att hålla på. Man kan ha synpunkter på precis allt och bara sträng uppfostran kan få oss att hålla inne med de elakaste, eftersom vi strängt taget inte har med saken att göra. Fast det ofta(st) handlar om kritik behöver det inte alltid vara negativt, vi beundrar ju också! Kolla bara det rara smajlet i barnvagnen bredvid, vilket charmtroll! Och oj en sådan stilig karl!

Vare sig det är plus eller minus så är det gott om synpunkter. Som i själva verket säkerligen säger mer om den som har dem än om den eller det som granskas.
Mina egna glasögon handlar jag hos en annan optikkedja. Som för att hämnas att jag inte kom på namnet först.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. då är du ovanlig, de flesta är mest intresserade av hur de själva ser ut....

    SvaraRadera
  2. (gått hos samma optiker fyra decennier - fast nu är det sonen som tar hand om mej. Min syn har förbättrats, behöver sällan glasögon :)

    SvaraRadera
  3. (alltså optikerns son, andra generationen - precis som min tandläkarens, bilmekanikern och frisörens son!)

    SvaraRadera
  4. Hahaha, det är roligt att spana in folk, men det kanske är mer utpräglat hos författare (även om det inte behöver handla om att ha synpunkter) att nyfiket registrera allt som sker? Som musiker kan jag höra toner på det mest underliga platser, ett brummande ljud från en fläkt eller nåt och börja nynna med... Är det ett C måntro, eller möjligen ett Bb?

    SvaraRadera