tisdag, november 29, 2016

Tisdagstema ÅLDRAD


När blir något gammalt? När blir någon gammal? Vad är det absoluta kriteriet på åldrad? Måste det nödvändigtvis vara negativt?
Veckans tisdagstema ger anledning att fundera på det.

I dagens tidning läser jag att den sista levande människan som fötts på 1800-talet fyller 117 år. Ett svårslaget rekord som man når genom att 1/leva utan man 2/äta två råa ägg om dagen och 3/dricka en slurk konjak dessutom. Vilket berättar att så gammal blir alltså inte jag, som är gift, avskyr konjak och svårligen kan tänka mig de där råa frukostäggen.

Emma Morano i Italien, det är tanten med rekordet, är utan tvekan åldrad. Men så finns det företeelser som aldrig går ur tiden. De finns i musikens och litteraturens värld, till exempel. En annan "födelsedag" påminns vi om, nu med hjälp av Google som gjort en doodle (se nedan) för Louisa May Alcott. Hon föddes idag för 184 år sedan.

Alcott skrev redan på 1860-talet en bok som blivit en superklassiker, obligatorisk läsning i amerikanska skolor dessutom. "Little Women" heter den, "Unga kvinnor" på svenska, och hon skrev den på bara tio veckor! Handlar om fyra systrar och deras väg från att vara barn till att bli vuxna kvinnor. Den har naturligtvis blivit film också.

I mitt svenska läroverk pekades aldrig den här boken ut som något man borde läsa. Men när jag så småningom kom att bo i USA sammanföll det med sällskapsspelet Trivial Pursuits storhetstid. Och på området "kultur", som jag gärna valde, dök ideligen frågor upp om Alcott och hennes verk. Jag tröttnade på att sakna svaren, köpte "Little Women" i pocket  och blev förtjust!

Därmed kan det anses bevisat att åldrade historier ska man inte fnysa åt, hellre bekanta sig med dem och bilda sig en alldeles egen uppfattning.

Sophie Diao gjorde Googles doodle om Louisa May Alcott.
Copyright Klimakteriehäxan

11 kommentarer:

  1. Anonym11:54 fm

    Tar det som ett intressant lästips!
    Anna

    SvaraRadera
  2. Det där är intressant, särskilt det du skriver om boken. Den finns med i min klassikerlista som jag håller på att beta av.

    Jag håller ju med dig, jag "tvingar" ju sonen att läsa Skattkammarön:
    http://solsomsol.blogspot.com.es/2016/11/skattkammaron.html
    Det går lite långsamt men han lär sig, han läser i alla fall och gnäller inte även om han inte greppar helt.

    Om man vänder på det så tror jag nog inte att det är många vanliga amerikaner som vet vem Strindberg, Fröding, Lagerlöf osv är. Alla länder har sin kulturskatt. Nu med internets hjälp har det blivit mycket enklare för alla att komma åt den!

    SvaraRadera
  3. Lite sorgligt att gammalt blivit synonymt med dåligt. När det gäller böcker är det ju tyvärr många som betraktar 20 eller 30 år gamla böcker som urgamla, och tittar inte ens åt dem.
    Många av Louisas böcker finns hos Gutenberg - min favoriter, som barn, var "An Old-fashioned Girl" och "Eight Cousins" - tyvärr är inte de svenska översättningarna världens bästa, dessutom är de förkortade.
    Jag kan rekommendera "The untold Story of Louisa May Alcott and her Mother" av Eve LaPlante och Susan Cheevers Louisa May Alcott, A Personal Biography".
    Margaretha

    SvaraRadera
  4. Tusen tack för det här, intressant och tänkvärt inlägg på temat!!

    SvaraRadera
  5. Jag har ett svagt minne av att jag läste Unga kvinnor, men troligen var jag för ung... minns inte innehållet, bara boken och framsidan.

    Jag håller med em, det är trist att det bara är nyheter som gäller - och ungdom.

    SvaraRadera
  6. Hej, den boken har gått min näsa förbi, inte hört talas om den. Även om jag läser mycket så har jag dessvärre många klassiker olästa. Så länge en bok är skriven på ett skapligt modernt språk så läser jag mer än gärna äldre alster, men när det börjar bli svårläst pga det ålderdomliga språket, då ger jag upp. Tack för tipset

    SvaraRadera
  7. gillar gamla böcker... min dansande 84-åriga mor har plötsligt fått svårt att gå, jag ska hälsa på henne på sjukhuset i morgon. Hon är helt klar i huvudet med gott minne - men helt beroende av hörapparaten. Jag oroar mig att de som inte känner henne, uppfattar henne mindre vetande...

    SvaraRadera
  8. P.S.
    konjak och råa ägg är helt ok - gift med min toy boy ❤️

    SvaraRadera
  9. Vi har alldeles för lätt att glömma klassikerna, visst är det väl så! Filmen såg jag aldrig.

    Hannele - så tråkigt att din mamma hamnat på sjukhus!

    SvaraRadera
  10. Ja jag kan bocka av lite på åldringslistan över att blir gammal, men jungfru blir jag aldrig hehe. En konjagare ja tack någon gång ibland men de råa äggen hu, men ett litet men jag åt äggtoddyn far bjöd på och det var ju råa ägg även om det var lite socker i utan spiritus. Ja jag såg att Alcott var en doodle och det gillade jag för den boken är värd en djupare titt.

    SvaraRadera
  11. Anemonen - är skillnaden på äggtoddy och toddy just den, att ingen sprit tillsätts utan bara socker???? det brukar väl vara rom i toddy tror jag.

    SvaraRadera