torsdag, maj 24, 2018

Ursäkta, får jag ställa några frågor?

När man har sköljt ner torsdagens middag (nej, inte ärtsoppa och pannkaka men rödbetor och chèvre) kan man kasta sig över Mias bokhörna för att ta reda på hur denna veckas helgfråga ser ut. Jo så här:
Vilken författare skulle du vilja intervjua och vad skulle du fråga?

Eftersom jag antar att det ska handla om en nu levande person vet jag direkt vem: Jennifer Clement. Hon är amerikansk-mexikanska, synnerligen tvåspråkig, har bott både i New York och i Mexiko City. I grunden är hon journalist, engagerad i internationella PEN-klubben, vilket är en sammanslutning som kämpar för trygga arbetsförhållanden för journalister i krisområden, bland annat.

Clement är alltså skrivande journalist men också poet och romanförfattare. Hennes poesi har jag inte läst, men "En bön för de stulna" (A Prayer for the Stolen) är en fantastisk roman som handlar om unga flickor på Mexikos landsbygd, hur de utnyttjas och regelbunder grundluras. I texten blir det tydligt hur väl författaren kan sitt ämne, det är gripande, spännande och ibland blänker det till av lite humor också. Läs den!

Under sin tid i New York umgicks Clement i konstnärskretsar och blev nära bekant med Jean-Michel Basquiat, en svart målare med rötterna på Haiti. Han gjorde stora oljemålningar i graffiti-stil. Väldigt fula, tycker jag, men Basquiats verk betalades då med och säljs fortfarande för fantasisummor, pengar som han söp och knarkade upp när han hade dem. Då levde han lyxliv tillsammans med sin vita flickvän, vars väninna också Clement blev. Det roar mig att Basquiat hade svårt att stå ut med att Clement talade accentfri spanska!

Basquiat dog bara 27 år gammal av en överdos. Om hans dramatiska liv skrev Clement boken "Basquiats änka" (Widow Basquiat), dokumentärt med intervjuer med den unga tjejen som levde med konstnären. Kanske älskade de varandra? Stundtals i alla fall ... Som bokläsare får man inblick i en värld som ligger väldigt långt från Storgatan i Alingsås. Eller nåt.

Ytterligare två romaner har jag läst, ingen av dem verkar finnas på svenska: "A True Story Based on Lies" och "The Poison that Fascinates". Sammantaget är jag imponerad av Clements sätt att omsätta research i fiktion. Och, förstås, hennes sätt att skriva.

Jag vill fråga henne vad hon vill med sina böcker. Hur mycket kan hon ha sett med egna ögon? Vad är drivkraften? Har hennes skrivande haft någon effekt på flickors/kvinnors liv i Mexiko? Hur ser hon på situationen för journalister i Mexiko i dag (de lever väldigt farligt)? Och jag undrar hur hon arbetar: är hon den där sorten som skriver mellan två bestämda klockslag eller är hon en som går på inspiration utan att kolla tiden? Hur vet hon när texten håller? Skulle gärna också be henne att, med handen på hjärtat, ge sin syn på Basquiats målningar!

Helt övertygad om att vi skulle ha en hel del att prata om är jag hur som helst, bara jag klämt ur mig öppningsrepliken: Ursäkta, får jag ställa några frågor?
Men hade man kunnat välja en författare som inte längre är i livet, då hade mitt drömintervjuobjekt hetat Selma Lagerlöf.

Copyright Klimakteriehäxan

15 kommentarer:

  1. du har ju till och med fått intervjua några på riktigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ganska många t o m. Både här hemma och på större avstånd. Det har varit kul!

      Radera
  2. Intressant och bra bok, stark, som tur var skriven på ett sånt sätt att det inte blev för tufft att läsa den.

    SvaraRadera
  3. En bön för de stulna har jag i min närmaste läshög.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nåt att se fram emot om du frågar mig.

      Radera
  4. Låter som intressanta frågor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Utan tvekan är Clement en spännande person!

      Radera
  5. Clement har jag aldrig läst, men nu blir jag ju nyfiken.

    SvaraRadera
  6. Intressant allt det du skriver om. Det skulle säkert bli ett engagerat samtal.

    SvaraRadera
  7. har läst boken och den gjorde ett starkt intryck. kunde säkert vara intressant att intervjua Clement. jag kommer att läsa

    SvaraRadera
  8. Du gör ett bra jobb för att jag ska bli nyfiken på Clement!

    SvaraRadera
  9. Jag älskar det boksomslaget. Det fick mig att lägge till Clement i min läslista. Jag är lite svag för annorlunda omslag.

    SvaraRadera
  10. Funderat på att läsa den, inte kommit längre än så. Blev förstås mer nyfiken på boken nu.

    SvaraRadera
  11. Jag tror jag har den boken någonstans, måste fixa i hyllorna.

    SvaraRadera