fredag, augusti 24, 2018

En bok man lär sig något av

Vad är en faktabok?
Jo det är en bok man lär sig något av.
Jag tänker i de banorna när Mia i bokhörnan som veckans helgfråga undrar: Vilken faktabok är du sugen på?

Jag är väldigt sugen på "Ett jävla solsken" skriven av Fatima Bremmer och den bok som tog hem August i fackboksklassen i fjol. Den handlar om Ester Blenda Nordström som var en banbrytande svensk journalist under 1900-talets första hälft. Känd blev hon först när hon tog anställning som piga och sedan skrev om sina upplevelser i Svenska Dagbladet. Tror att jag kommer att lära mig något av henne!
I vanlig ordning avvaktar jag pocketupplagan, men den låter vänta på sig.

En bonusfråga hänger förstås också med: Vilket är ditt bästa weekendtips? Tja det skulle kunna vara en rejäl promenad (med min nya stegmätare) med bok i öronen och sedan ett dopp i sjön. Om vädret tillåter?

Copyright Klimakteriehäxan

PS Känner att jag vill/måste korrigera/komplettera min egen text här: det är alls inte bara faktaböcker man lär sig något av. Man lär sig alltid något, oavsett vilken bok man läser! Så det så!

19 kommentarer:

  1. såg dokumentären om Blenda i svt, intressant kvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den har jag missat! Ska kolla Play.

      Radera
    2. finns det inga bibliotek i Stockholm...?

      Radera
    3. Jo Hannele, jag tror det ... men jag vill gärna ha det mindre formatet! Hittar f ö ingen dokumentär på SVT PLay.

      Radera
    4. Göteborgs Stadsbibliotek har massor med pocketböcker! Och så kan du ladda ner gratis i din telefon eller iPad... ❤️

      Radera
  2. Faktaböcker är inte min grej, om det nu inte handlar om Zlatan förstås;-)

    Bästa weekendtipset - njut av sommaren säger jag bara. Men den väderprognosen så...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zlatan var kul att läsa. Och så njuter vi så mycket vi hinner!

      Radera
  3. ska också ta itu med Bremmer så småningom. låter som en skön och vilsam weekend

    SvaraRadera
  4. Läste hennes egen bok om när hon var piga. Det var på en bondgård. Men jag är även intresserad av denna biografi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul, jag vet att hon skrivit den (och mer) men har inte läst.

      Radera
  5. Den här boken har florerat mycket i flödet det senaste. Än har jag inte läst den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alla var överens om att den förtjänade August som jag förstått det.

      Radera
  6. Den boken vill jag läsa eller lyssna på men det är ganska många i kö

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det. Den är parkerad på topplistorna sedan länge. Hoppas den är värd att vänta på!

      Radera
  7. Det var ett bra "PS", det håller jag med om till 100%! :)

    SvaraRadera
  8. Den är jag lite sugen på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den går tydligen som smör, både i butik och på bibblan.

      Radera