måndag, januari 21, 2019

Månsken

Blodmåne. Unikt naturfenomen. Oförglömligt!
Vilket trams. Och jag gick på det.

Inte så att jag satte en väckarklocka, nej det finns gränser. Men eftersom jag vaknade alldeles av mig själv vid sexrycket, bara minuter innan det bästa läget att se den där röda månen, kröp jag ur min sovgrop under duntäcket och gick till fönstret.

Molnen hade inte täckt himlen. Månen fanns där. Full var den. Men inte speciellt stor och knappast röd, inte ens om näsan faktiskt.
Grundlurad skulle jag vilja kalla mig när jag återvände till sängen och somnade om.

Kommer så ihåg att jag av oklar anledning tog en bild av månen alldeles nyligen. Den var inte full utan ny(kter) och lite förnämt bleklagd om kinden.
Fin men förstås inte lika berömd som den som enligt uppgift lyste röd i morse. Även om den inte gjorde det hos mig.

Men det här ska väl kunna bli en glad måndag ändå. Strax presenteras den nya regeringen. Hur kul den nu blir ...

UPPDATERING: Kanske beror det på att jag är uråldrig och gammalmodig, men jag känner stor tveksamhet inför en kulturminister som listar rollspel, serietidningar och Vinterstudion som sina pärlor. Hoppas hon läst en bok, sett en film, en pjäs och ett par tavlor också, lyssnat på lite olika sorters musik rentav. Hennes dreadlocks gör det inte enklare för mig ... men bilden av henne klarnar förhoppningsvis och gör mig kanske gladare. Måndagsgladare.

Copyright Klimakteriehäxan

6 kommentarer:

  1. jag ylar inte, men både min mor är väderkänsliga; trötta vid lågtryck, sover mindre vid fullmåne... men vackert är det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inser att många andra såg nåt rött där jag inte gjorde det. Men sov gott gjorde jag i alla fall! Har aldrig riktigt trott på det där med månens inverkan på sömnen. Vet att andra hyser annan åsikt även i det fallet.

      Radera
    2. "Naturligtvis påverkas vi av rådande väder. Anledningen till att det i Sverige och Skandinavien finns en skepsis mot de här teorierna är att vi inte ha de extrema vädertyper som finns i vissa andra länder. I till exempel Tyskland, Australien, Israel och delar av USA är folk mycket mer accepterande och engagerade, säger Lage Larsson till Expressen Hälsoliv."

      Radera
    3. Påverkas - ja. Men hur och hur mycket?

      Radera
  2. Jag såg heller inte blodmånen. Orkade inte upp. Hade kanske varit tvungen att gå ut i kylan och leta upp en plats med utsikt också. Nej det fick vara. I somras yrde vi rund i den varma kvällen och letade, men hittade ingen blodmånen då heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Enda förklaringen jag kan komma på till att månen jag såg inte var röd var väl att något minimoln lagt sig ivägen. Vi får klara oss ändå, både du och jag!

      Radera