lördag, januari 05, 2019

Mode mitt i boken

Det händer att jag efter en sväng på stan kommer hem med en påse med ett klädesplagg i. Och det har visat sig att det inte sällan står Ralston på lappen i nacken.

En svensk kvinna står bakom märket och hon har gjort kläder i mer än trettio år. Linda Ralston Ooms finns i Skåne och driver företaget sedan 90-talet. Det var också då jag sprang på hennes märke för första gången, i en butik i Kalmar (av alla ställen!).

Hennes plagg faller mig (onödigt) ofta i smaken, i fina tyger och "snälla" modeller. I reatider slår jag till ... för visst är det extra trevligt att shoppa när man får sisådär femtio procents rabatt, eller hur?

Nu hampade det sig också så att när jag skulle ha ett bokmärke till årets första bok fick fingrarna tag i en prislapp från Ralston. Den hade hamnat bland de andra, mer specifika bokmärkena, men visst! Där har vi veckans bokmärke, det första för det nya året, med mode mitt i boken. Lagom storlek, lagom styv pappbit, i snygg och enkel formgivning den med. Och en gnutta reklam för en svensk modedesigner på köpet, alldeles gratis!

Boklysten är den som startat inventeringen av våra bokmärken, eftersom vi trogna bokläsare förvisso kan tycka väldigt olika om det vi läst men för det mesta är helt överens om en sak: hundöron får inte förekomma i någon enda bok. Häng på!

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. svensk design funkar utmärkt mellan boksidor

    SvaraRadera
  2. Rackarns snygg logga, dessutom. Vet du, jag undrar om jag inte köpte Ralston-kläder i en butik i Kalmar också!Sommaren 2004, jag var gravid och hittade linnebyxor som hade dragsko i midjan. Undrar om jag magasinerade dem ...?

    Jag har köpt många Star Wars-tröjor till sonen. De etiketterna har han som bokmärken i sina böcker (när han inte använder eboksläsaren, då). Bra storlek, lite roliga och som du säger men de bra styvhet.

    SvaraRadera
  3. "... med en bra styvhet" ska det vara.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en riktigt snygg logga! Tja du kanske också shoppade loss i Kalmar??? (minns att det fanns väldigt trevliga butiker!)

      Radera
  4. Hade missat ditt bokmärke, bra att du påminde mig! Vissa prislappar är ju finfina bokmärken

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den här tillhör de snyggare!

      Radera