tisdag, januari 22, 2019

Så vitt man kan se

Veckans topplista ska bestå av böcker med övervägande vita omslag, så har Johanna i deckarhörnan bestämt. Jag lyder som vanligt! 

Orhan Pamuk fick förvisso Nobelpriset, men jag har inte läst honom. "Snö" står i hyllan. 

Åsa Larsson skriver deckare som utspelar sig i ett kallt och snöigt Norrland. Som "Till dess din vrede upphör". Gillar henne. 

Karin Alfredsson är väldigt bra på att ta sin läsare med till nya miljöer, här Afrika. "Skrik tyst så inte grannarna hör".

Edna O´Brien skriver mästerligt om tjejer/kvinnor, så också i den här boken: "Augusti är en farlig månad" (August is a Wicked Month).

Lisa See vet mycket om kinesiska traditioner och kvinnoliv i gamla Kina. Spännande läsning i "Snow Flower and the Secret Fan".

Copyright Klimakteriehäxan

30 kommentarer:

  1. Snö började jag läsa men det kom annat intressantare i vägen så jag la bort den. Åsa Larssons böcker är bra! Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kina-boken är väldigt läsvärd.

      Radera
  2. kul att du hittade O’Brien

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hittade?!?! Enklare fanns inte ... har fjorton böcker av henne i hyllan (räknade just) Augusti är en av dem.

      Radera
    2. jag vet... har läst denna, men minns inte omslaget exakt

      Radera
  3. Åsa Larssons böcker gillar jag!

    SvaraRadera
  4. Karin Alfredssons bok läste jag förra året. Den var intressant.

    SvaraRadera
  5. Ingen av dessa har jag läst men skulle gärna läsa flera: Snö och Augusti är en farlig månad till exempel.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pamuk känns ju som att man borde ta tag i. O¨Brien är ett nöje att läsa.

      Radera
  6. Snö läste jag första kapitlet i (eller om det var en sida ...?) och sedan kom något annat intressantare mellan. Åsa Larson har jag läst en bok av, har för mig det också hette något med snö eller is eller nåt ... Haha, nä Solstorm var det. Sonen älskar PAX-böckerna.

    SvaraRadera
  7. Åsa Larsons böcker är superbra!

    SvaraRadera
  8. Skrik tyst så inte grannarna hör läste jag i somras, tyckte den var ganska bra, men tyckte att en saker var väldigt förenklade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag tycker också att ett och annat saknades .

      Radera
  9. Äsa Larsson är väldigt bra. Hörde precis att hon skriver på nästa del om Rebecka Martinsson.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det har blivit ett helt gäng nu!

      Radera
  10. 2 har jag och en har jag läst. Den jag läst är Skrik tyst så inte grannarna hör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle önska att fler läste Kina-boken.

      Radera
  11. Passande med boken Snö till topplistan idag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Återstår bara att läsa den ...

      Radera
  12. Skrev precis hos Annette att jag faktiskt gick och kollade om vi hade några vita böcker i bokhyllorna. Det hade vi, men det var inte många.
    Gillar också Åsa Larsson, och jag har läst alla hennes böcker. De har nåt visst...

    SvaraRadera
  13. Har inte läst någon bok från din lista, men har Skrik tyst så inte grannarna hör hemlånad från biblioteket.

    SvaraRadera
  14. Pamuks Snö passade ju extra bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, men lite skamligt att den står oläst ...

      Radera
  15. Skrik tyst... och Snö har jag läst. Snö tyckte jag mycket bra om, spännande och intressant, läs den!

    SvaraRadera