tisdag, januari 15, 2019

Feelgood på brittiskt vis

Johanna i deckarhörnan, som ständigt hittar på ämnen för nya topplistor, skriver i dag:
Så här mitt i mörkaste januari när julen är utslängd och våren känns en miljon veckor bort tänkte jag att vi skulle muntra upp oss med att lista våra brittiska feelgoodfavoriter.
Jaha, bara att sätta igång!

Alan Bennett är en lättsam författare som dessutom inte skriver tegelstenar utan böcker av hanterligt format. "Drottningen vänder blad" (The Uncommon Reader) och "The Lady in the Van" är två trevliga möten, den senare verkar inte finnas översatt till svenska.

Jojo Moyes är mest känd för serien om den unga kvinnan som tar sig an den handikappade mannen och kärlek uppstår, men han dör ju ändå. Finns också på film. Men jag föll för Moyes redan tidigare, vid läsningen av "Sophies historia" (The Girl You Left Behind). Om två flickor i två olika epoker, om kärlek  och om en tavla.

Jerome K Jerome kan gärna få finnas med på ett hörn. Anledning? "Tre män i en båt" (Three Men in a Boat) så klart! En klassiker. PG Wodehouse och hans böcker om Jeeves skulle också kunna ta klassikerplatsen, förstås.

Helen Fielding gick till historien när hon skapade Bridget Jones, först som en återkommande krönikefigur i en dagstidning. Som jag har fnittrat åt Bridget, hennes ständiga räknande av cigaretter, kalorier, drinkar, och så alla misstagen, karriärförsöken, de romantiska (inte alltid!) äventyren. För att inte tala om trosorna Hugh Grant får syn på i första filmen ... Fast jag har visst halva "Mad About the Boy" kvar, kan se bokmärket ligga en bit in i pocketen.

Alexander McCall Smith kändes revolutionerande ny när "Damernas detektivbyrå" (Number 1 Ladies Detective) först såg dagens ljus, för tjugo år sedan. Historierna är fortfarande lättlästa och trivsamma, men jag vill nog inte läsa fler än de kanske fyra jag redan läst, det blir lätt lite för många upprepningar. Men Mma Ramotswe har förstås en plats i varje bokväns hjärta. TV-versionen var också rätt mysig.

Copyright Klimakteriehäxan

28 kommentarer:

  1. Jojo Moyes finns på min lista också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon lär nog dyka upp hos många. Blev nyss påmind om Marian Keyes och Sophie Kinsella, två namn jag helt tappat bort!

      Radera
  2. Gillar nog Isabel Dalhousie (i Filosofiska söndagsklubbs serien) bättre än Mma Ramotswe, fast jag har inte läst hela serien.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ms Dalhousie är jag inte bekant med - får undersökas!

      Radera
  3. kul att du hittade lite brittiskt ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det dräller av dom i min bokhylla!

      Radera
  4. Ja! Drottningen vänder blad fick jag av arbetskamraterna när jag gick i pension. Den är ju jättebra. Feelgood!

    SvaraRadera
  5. Bridget Jones har jag läst :)

    SvaraRadera
  6. Jag gillar också Jojo Moyes, bland andra på din lista. Några av dem har jag dock inte läst,som Alexander.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är som vanligt: omöjligt att hinna med allt.

      Radera
  7. Svar
    1. Ta "Drottningen vänder blad" först om du ska välja, den är originell, fyndig och har ett superbra slut! På bara 124 sidor!

      Radera
  8. Bridget Jones är ju kult. De böcker har jag faktiskt läst allihopa och sett filmerna. Föredrog dock böckerna.
    Även Number 1 Ladies Detective har jag läst. Precis som du slutade jag efter fyra böcker.
    Även om du och jag läser olika genren, för det mesta i alla fall, verkar våra läsvanor dock vara ganska lika:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blandar rätt friskt, tycker jag, men undviker fantasy och sci fi.

      Radera
  9. Drottningen vänder blad är jag lite nyfiken på, den verkar så härlig.

    SvaraRadera
  10. Köpte faktiskt Tre män i en båt på bokrean för ett par år sedan. Har dock inte läst den än :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag läste den för väldigt länge sen, har nog glömt mycket.

      Radera
  11. här tycker jag mig skåda två olika spår. ett klassikerspår och ett annat som jag inte har någon riktigt bra term för just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men nog skrevs det feelgood innan termen hade uppfunnits?

      Radera
  12. Moyes har jag också listat! Fielding glömde jag av någon konstig anledning..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt gjort! Jag glömde ju Marian Keyes trots att jag läst en hel rad av hennes böcker!

      Radera
  13. PG Woodehouse, det skulle eventuellt vara något att prova läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Möjligen lite mossig i dag, det var länge sen nu.

      Radera
  14. Ja, Alan Bennett! Sophies historia är den enda bok jag har läst av Moyes. Wodehouse!

    SvaraRadera