söndag, maj 03, 2020

Ädelt och öppet på Skyltsöndagen

Ett tröstens ord till var och en: Du är guld värd! Okej då, det är inte ett budskap i största allmänna vänlighet, utan reklam för en butik som säljer glitter och glamour, men ändå ...


Här en osedvanligt gammal skylt för att dyka upp på en Skyltsöndag i Blogglandia, ett projekt som har sitt hem hos BP. Det är titelsidan i en bok på vilken en gubbe håller en skylt framför sig. Skylten visar en kartläggning från 1500-talet av ädelstenar, som samtliga bedömdes inneha medicinska eller mytologiska kvaliteter. Arbetet påbörjades redan på 1100-talet, men listan blev så att säga klar och publicerad långt senare.

Tolv stenar finns med, bland dem känner jag igen bara hälften: smaragd, topas, ametist, jaspis, safir och krysophras. Kanske står där onyx också?
Vad de kan tänkas vara bra för har jag dock inte en aning om, annat än att de kan bidra till välbefinnande för den som till äventyrs föräras ett stenbesatt smycke. Därom råder inget tvivel! (Det är Mors Dag snart, sprid det gärna!)

Sedan tillbaka till nutiden. Sorgligt är det att se alla stängda butiker, restauranger och andra inrättningar som gått i konkurs eller åtminstone inte håller öppet, med hänvisning till rådande pandemi. Då blir jag glad av att se de där skyltarna som välkomnar kunder!


Experter, väldigt många utan bevislig kompetens, uttrycker sina åsikter inte minst i
dessa dagar. Ordet "samförstånd" låter som något för oss alla att tänka på.

Se det som en besvärjelse, resultatet av min envishet att söndag efter söndag visa er en
och samma skylt ... (därtill ivrigt påhejad av BP)
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Spännande skyltar om ädla stenar och deras betydelse, stenar som fascinerar och som man vill veta mera om. Ska nog googla nu.
    Tycka si tycka så. Samförstånd behövs sannerligen nu för att allt ska bli bra. Fina skyltar allihopa! Tack för dem! Jadå, jag gillar den där besvärjelsen, den får gärna återkomma alla söndagar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det svårt att hitta "bra" skyltar, ibland ger det sig självt ... Den med ädelstenarna kommer från en föreläsning jag var på. Pre-corona.

      Radera
  2. Vilka härliga skyltar!
    Jag fastnade speciellt för den med ädelstenar. Det har legat mig varmt om hjärtat och som en dröm.
    Drömmen blev sann, jag har flera olika. Smaragd, ametist, diamant, safir och rubin.
    Tråkigt med stängt, bättre med öppet och ja, allt kommer att bli bra, fast kanske på ett annat sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel med lite glitter, eller hur? :-D
      Vi får hoppas att framtiden snart är här! Och att den blir bra!

      Radera
  3. Att din allmänbildning är i en klass för sig har jag ju sagt ett antal gånger, och att du kände igen hälften bekräftar ju bara mitt påstående. Jag stannade vid fyra stycken, och det mest för att min mamma älskade sina ringar med olika ädelstenar. Så jag utgår ifrån att de bidrog till hennes välbefinnande;-)
    Kul att se några öppet-skyltar som omväxling. Och där du tog bilden var det ju många människor i rörelse. Positivt det också!
    Polemik är nog det sista vi/man borde ägna oss åt just nu. I samband med den här pandemin finns liksom ingen vinnare, bara förlorare.
    Japp, jag älskar sista skylten. Tröttnar aldrig på den för hoppet är ju det sista som överger en, eller hur!?
    En av dina bästa Skyltsöndagar! Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det folk i rörelse, men jag tycker ändå att de flesta är noga med avstånd - om än inte riktigt alla. Kul att du gillar min skyltskörd!

      Radera
  4. Tack för en trevlig skyltning! Ja, visst uppskattar men här i huvudstaden de bar och restaurangskyltar som önskar en välkommen. Jag tuttar här på Söder in hos flera av dem varje vecka.
    Kul med skylten, kartläggningen, av ädelstenarna. Och jag kände igen de som du gjorde och min favorit är en vacker smaragd. Ja, diamant förstås.
    Och visst har vi hoppet kvar. Har hoppat och hopats en hel del idag.På olika sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och inte minst butiker som håller näsan över avgrundens rand!!! (båda mina öppet-skyltar är faktiskt butiks-). Smaragd är vackert, jag äger en liten en ... Hoppet lever!

      Radera
  5. Jag våndas också i dessa tider för alla företag som inte klarar sig. Men, jag har själv drivit både värdshus, vandrarhem och grillkiosk o kan ändå tycka att när restriktionerna släpper kommer väl folk att vara som kalvar på vårbete? Eller? Tänker att suget efter att åter få äta ute, gå på krogen osv. ska återkomma med förnyad kraft. Och de som fått stänga, gått arbetslösa igen är ute på banan? Men så säger man inte, man bara talar om alla konkurser...Tycker vi behöver lite framtidstro trots allt. Din sista skylt säger ju allt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar verkligen att du får rätt, att själva basstrukturen överlever och att folk får jobb igen! Själv vill jag väldigt gärna gå på krogen och gå ut och shoppa ...

      Radera
  6. Spännande skyltning! Den sista känns trösterik!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den gör ju det - synd bara att jag inte har en aning om desshistoria och upphovsperson. Bilden är från i somras, men blir nu flitigt återanvänd.

      Radera
  7. Härligt skyltat....och jag tar fasta på den sista, det KOMMER att bli bra <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det MÅSTE det ju bli. Frågan är när.

      Radera
  8. Jag är guld värd och allt kommer att bli bra, du gjorde nu min dag! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var roligt att göra dig den lilla tjänsten!!! :-D

      Radera