fredag, maj 22, 2020

Hur ska det låta?

Fredagen börjar som vanligt med fem frågor från Elisa Matilda, som denna gång bestämt sig för att det ska handla om LJUD.
  1. Vad har du för ringsignal på din telefon? Någon standardvariant, vet inte vad!
  2. Vilket är ditt favoritljud? Tystnad. Ibland så svår att hitta.
  3. Vilket ljud gör dig tokig? Sörplande och smackande när folk dricker och äter eller tuggar tuggummi.
  4. Vad kan du höra just nu? Ett pendeltåg som passerar på Årstabron.
  5. Vad lyssnar du helst på? Radio och hörböcker. Och den sjungande koltrasten. Märkvärdigt sällan musik, numera. 
Copyright Klimakteriehäxan

19 kommentarer:

  1. Tystnad är lite av en bristvara kan jag känna ibland. Ljudböcker lyssnar jag på mycket men sällan musik och radio. Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stora likheter med min ljudbild, alltså!

      Radera
  2. Er det ikke helt nydelig med stillheten. Da er det bare å nyte en stille og fredelig helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Önskar även dig en fin helg, med lagom mycket ljud av rätt sort!

      Radera
  3. Smakande kan jag tycka är sjukt irriterande, det är ju som att personen är döv, eller så förstår dom inte hur mycket det låter. Märkligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slaskande vid matbordet kan förstöra min aptit snabbt och effektivt. Äckligt.

      Radera
  4. Håller med om smaskande ätande, fy så störande. Stäng munnen, tänker jag....
    Jag väljer för det mesta själv om jag vill ha det tyst. Utifrån kan dock komma skrän.
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade en kollega som jag ofta åt lunch med. Försökte placera mig så långt bort som möjligt eftersom hen liksom vädrade varje tugga genom att skicka ut den i luften på tungan. Helt vedervärtdigt.

      Radera
  5. jag lyssnar sällan på musik numera. kanske beror det på att jag läser så mycket och jag kan inte lyssna på musik som bakgrund

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill inte heller ha musik som bakgrundsljud, funkar inte.

      Radera
  6. Trots att jag är musiker lyssnar jag sällan på musik i radio eller TV. Däremot lyssnar jag mer än gärna på barnbarnen när de spelar orgel. Det har alltid rått strängt tuggummiförbud här hemma vilket har förts vidare till barn och barnbarn. Det är inte så mycket här i världen som irriterar mig förutom tuggummituggande. Här på vår lilla gata är det alltid lugnt och tyst, så vi är lyckligt lottade.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att man får tugga tuggummi - om man gör det med stängd mun!!!

      Radera
  7. Haha, sörplande är inte så vanligt tycker jag men annars tycker jag som du. Min mormor drack kaffe på fat med en sockerbit mellan läpparna, snacka om att sörpla. I det fallet var det ett underbart ljud! Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Minns också gamlingar som drack på bit - men det var långt innan jag utvecklat min aversion för såna ljud!

      Radera
  8. Vad gäller punkt 1 och 5 är vi helt överens. Frågar mig ofta varför jag slutat lyssna på musik, men har inte hittat ett vettigt svar.
    Tystnad däremot för mig nervös och spänd. Jag behöver bakgrundsljud helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att man får bestämma själv! Och visst är det konstigt att man väljer bort musiken, när det faktiskt finns så mycket fint att lyssna på?

      Radera