fredag, juni 05, 2020

När tv:n blir räddningen

Visst minns vi när tv-apparaten gjorde sitt intåg i våra hem. Den var inkapslad i ett träfodral, hade ofta skjutdörrar framför skärmen och i åtta fall av tio låg det en duk ovanpå, kanske stod där också en liten prydnadssak, en blomkruka eller en skål med godis eller så. 

Nymodigheten var en mycket central pjäs som dominerade vardagsrummet och som styrde våra liv, åtminstone på kvällstid. Det kallas i efterhand att Sverige tittade på ”läger-tv”, eftersom det bara fanns en kanal och alla tittade på samma program, diskuterade det över fikat dagen efter, grubblade över lösningen på Perry Masons deckargåta, kommenterade Rias hemmafru-tips. 

Idag har tv:n återfått något av sin gamla, ursprungliga roll i det så kallade folkhemmet. För när krisen knackar på och vi tillhålls att stanna hemma, inte träffa folk, inte gå på bio eller krogen, söker vi självklart annat att syssla med. Då blir tv:n en räddare. /forts/


Det här är början på en krönika jag skrivit, publicerad på News55, gratissajten med nyheter och erfarna tankar för dig som fyllt 55, fast inget hindrar förstås yngre från att klicka sig dit och läsa ända till slutet! 

Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Jag kan ju inte hålla med eftersom jag inte nyttjar tv - men visst håller jag med om att det förmodligen finns mycket som är värt att titta på. Men då hinner man ju inte göra något annat.
    Nån gång hände det i mina tidiga tonår att jag gick över till grannen för att se något intressant, men det slutade i regel med att vi kom att diskutera något som var ännu mer intressant, så där stod tv:n och pratade för sig själv.
    Margaretha
    som tycker att
    Perry Mason ska
    läsas - inte ses

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är lyckligt lottad, vågar jag påstå. För väldigt många är tv enda sällskapet, och det vore självklart trevligare med sällskap IRL!

      Radera
    2. Nej, något sällskap i levande livet har jag sällan - bor man i obygden kan det gå veckor, ibland mer än mellan besöken av vänner.
      Margaretha
      som visst är
      lyckligt lottad

      Radera
  2. levde utan tv hela 1970-talet och halva 1980-talet... det finns massa bra filmer i svt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det finns hur mycket som helst att streama!

      Radera
  3. Ja, vem minns inte Perry Mason...
    Kan tänka mig att tvn är mångas enda "vän" i dessa coronatider, om de vill höra en eller flera röster vill säga.
    Nu kan jag inte sälla mig till tv-tittarna. Då jag råkar vara sport- och deckarentusiast så kan jag bara beklaga det torftiga tv-utbudet. Det är inte roligt att se fotbolls-VM 1994 26 år senare. Å gamla filmer som är lika gamla och äldre är ingenting jag längtar efter heller.

    Men jag minns mina föräldrars första tv, som såg precis ut som du beskrev. Å då vi var först i grannskapet med tv kom grannarna över ofta och tittade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gamla filmer kan visa sig hålla ibland, men sport ska ses i direktsändning annars blir det blaha blaha! Men utbudet annars är långt ifrån torftigt, det finns verkligen massor av olika saker att se på olika play- och streamingtjänster, även för deckarfantaster!

      Radera