fredag, juni 05, 2020

Nästan slut på näsdukar

Det har blivit en tradition, en rit nästan: mitt årliga besök hos det originella näsduksträdet i Eriksdalslundens koloniträdgårdsområde. Första gången jag bloggade om det är elva år sen!

Varje år slår trädet (som ibland också kallas duvträd och har kinesiska anor) troget upp sina "näsdukar" kring den lilla oansenliga sak som är den egentliga blomman. Och varje år blir jag lika förundrad över saker som naturen kan bjuda på.

I går blev det av, det där besöket. Men den här gången kom jag i elfte timmen, redan ligger näsdukar hopskrynklade på marken, som vore de väl använda och fulla av snor ...

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. vårt näsduksträd på vårt berg har inte börjat blomma än, får vänta ett par år, tulpanträdet mår fint.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ska tydligen ta 20 år innan de blommar, du får vänta! Det blir fint sen!

      Radera
  2. Näsduksträd, så speciellt och fint ser det ut. Det är första gången jag både ser bilder av ett eller hör talas om det. Så mycket fint ni har i Stockholm!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja vi har mycket fint men inte många näsduksträd tror jag! Jag har tagit bättre bilder tidigare år, om du söker på "näsduksträd" hittar du inläggen (förstås).

      Radera