måndag, juni 01, 2020

Barnboken lever! Länge leve barnboken!

Nästan varannan vuxen svensk läser om åtminstone en bok de stiftade bekantskap med redan som barn. Det visar en undersökning som streamingtjänsten Nextory gjort och som boktugg.se skrivit om. Bland unga vuxna i åldern 18 till 29 har till och med fler än hälften återvänt till en favorit från förr.

Varför? Jo orsaken är självklar: man har älskat just den där boken från första sidan och aldrig glömt bort den.
Men det är också vanligt att man läser sina gamla favoritbarnböcker för att få en nostalgitripp. 
Vuxenutgåva
Att Harry Potter hamnar i topp på Nextorys lista förvånar väl ingen. Den figuren har gått rakt in i så många hjärtan! Och det är möjligen den enda barnboksserie som tryckts i flera upplagor med olika omslag, en variant tänkt för vuxna läsare, den andra för barn.

Tillhör du också de vuxna barnboksläsarna? Jag gör det, definitivt. Tycker att kriteriet på en riktigt bra barnbok är att den ska ge även äldre läsare utbyte. Och jag tror faktiskt att jag läst alla på den här topplistan! Några som barn, några som vuxen. 
Topp 10 – Populära nostalgibarnböcker på Nextory
Barnutgåva
1. Harry Potter och De Vises Sten – J.K. Rowling
2. Fem söker en skatt – Enid Blyton
3. Narnia: Min morbror trollkarlen – C.S. Lewis
4. Mio min Mio – Astrid Lindgren
5. Det blåser på månen – Eric Linklater
6. Den vita stenen – Gunnel Linde
7. En ö i havet – Annika Thor
8. Heja Pelle Svanslös – Gösta Knutsson
9. Tordyveln flyger i skymningen – Maria Gripe
10. Sunes jul – Anders Jacobsson och Sören Olsson

Sammanfattningsvis: Barnboken lever. Länge leve barnboken! Och läs en (eller flera), du med! Du kommer inte att ångra dig.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Läser ofta och gärna barnböcker. Harry Potter är ju inget från min barndom, är för gammal, men de läser jag ändå. Framförallt lyssnar jag väldigt gärna på dem. Stephen Fry har läst in dem alldeles underbart. Leve barnet i oss. Vi behöver behålla förmågan att förundras över lite.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt rätt! Och Stephen Fry är visst bra på allt han tar sig för!

      Radera
  2. har du läst Harry Potter? Vår resa till honom med äldsta barnbarn inställt...
    tja, inte den enda väl, Enid Blytons böcker tryckts också i flera upplagor med olika omslag, Pippi Långstrump finns i serier, korta, långa... Klassiker finns i många varianter, korta, långa, illustrerade, Robinson Crusoen, Moby Dick av Herman Melville, Onkel Toms stuga m fl

    SvaraRadera
    Svar
    1. Första HP-boken har jag läst, men inte resten. Olika omslag, självklart - men uttalat riktade mot olika åldersgrupper???

      Radera
    2. det finns väl ingen speciell åldersgrupp för Robinson Crusoen, Moby Dick, Onkel Toms stuga m fl

      Radera
    3. Nä men för HP ansåg man att det fanns det - vuxna tyckte det var pinsamt att sitta på t-banan och läsa en barnbok, därav ett annat omslag! Jag har det från tämligen säker källa.

      Radera
  3. Maria Gripes böcker är universitetlitteratur

    SvaraRadera
  4. Åh, jag har läst om många och jag hoppas och tror att jag kommer läsa dem igen. Vet just inte om de räknas som barnböcker men här är böcker som jag läst om och om igen sedan jag var ung:
    1, Narnia-böckerna - alla sju!
    2, Den oändliga historien av Ende
    3, Sagan om ringen och Hobbiten
    4, En ring av järn (alla fem) av Susan Cooper
    5, Tordyveln och Skuggan över Stenbänken. serien av Gripe
    6, Harry Potter, så klart
    7, Belgariaden avd David Eddings

    Har säkert missat ett gäng! Intressant, alla innehåller de magi på flera sätt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med så många "älsklingar"! Men läs också Thors "En ö i havet" - väldigt bra.

      Radera
  5. Ooooops! Nej, jag tillhör skaran som inte har läst om en enda barnbok. Däremot har jag läst alla Harry Potter böcker som vuxen, och de har jag läst om tre gånger, förutom sista boken, som jag tyckte var den sämsta i serien.
    Sagan om ringen och The Hobbit har jag också läst som vuxen, men läste böckerna efter HP serien. Så jag var aningen besviken där.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har av lite konstiga anledningar bara läsa ettan i HP-serien. Men sett filmer, kanske inte alla.

      Radera
  6. Jag tyckte mycket om Elsa Beskows böcker när jag var liten. Och så Astrid Lindgrens förstås.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blev lite förvånad att Astrid L blev representerad av Mio min Mio på den där listan, hade nog väntat mig Pippi.

      Radera