måndag, juni 08, 2020

Ordning och reda – vem bryr sig?

Hur viktigt är det med ordning och reda?
Det där är två honnörsord som sänder tydliga signaler. Lägg till ett o- före dem båda och man inser att bilden blir en annan, det betyder problem helt enkelt!
Forskning visar faktiskt att vi mår bättre om vi är lite ordentliga och sköter hemmet bra. Sak samma med utrymmet man förfogar över på sin arbetsplats. Mer än hälften av alla svenskar påverkas positivt om de har ordning och reda hemma, medan fler än var fjärde mår sämre om de inte har det. Risken för stress och oro minskar dessutom med 20 procent om man har fungerande struktur i sitt hem eller på jobbet.
Familjer med yngre barn påverkas starkt av oordning – de har väl hamnat i läget då legobitar, små bilar och gosedjur förr eller senare hamnar på golvet, tills någon plockar upp dem. Det blir ganska säkert mammas eller pappas jobb. Det kan man faktiskt tröttna på! 
Pensionärer och unga vuxna utan barn är de som påverkas mest positivt av ordning i hemmet.
All den här statistiken kommer från en enkätundersökning gjord i mars i år för Elfa, ett företag som säljer s k förvaringslösningar och månar om just ordning och reda. Drygt tusen svenskar över 18 år har svarat på frågorna.
Lite förvånande är det väl att fler än en av tio inte vet var i hemmet man förvarar olika saker! Finns det fler lönnfack än man har en aning om? Eller är det bara så enkelt som att man frågar mamma när man letar efter något? Det är förmodligen inte helt ovanligt ...
Svårast att hålla ordning på är papper av olika sort, men i det moderna hemmet saknar väldigt många framför allt bra ställen att stuva undan all elektronik på. Den sortens prylar har som bekant invaderat oss.
På den punkten har jag ett tips: jag har samlat alla möjliga sladdar, laddare och kontakter i en gammal kanonsnygg handväska i brunt skinn som jag minns att jag bar hem i triumf från Åhléns i City på tidiga 70-talet. Den är rejält sliten och inte användbar i sin ursprungsfunktion längre, men som förvaring funkar den utmärkt, den är ganska stor och den är fortfarande jättefin!
Copyright Klimakteriehäxan

9 kommentarer:

  1. bara man snabbt hittar sina saker... vilket jag gör i min trivsamma oordning, papper har jag mindre och mindre; nästan bara e-räkningar, ingen reklam har jag sagt till SKATTEverket, jag har god ordning i mina mappar i min dator

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är som alltid ett föredöme, kära Hannele!

      Radera
    2. våra sladdar och kontakter finns i en slitstark kasse i garaget

      Radera
  2. Med tanke på att det är Elfa som gjort undersökningen så får man nog ta siffrorna med en nypa salt, det är ju för dem en säljstrategi.

    jag vill ha ordning och reda, är egentligen en pettimeter men är för lat för att ha det, dessutom har jag inte kommit på det ultimata än. Om jobbytor så har jag alltid sagt att jag struntar i hur folk har det på sina skrivbord bara de håller rent och snyggt efter sig på de gemensamma ytorna. Sedan får det ju inte vara en sådan total röra att företaget faller samman om den rörige inte kan komma till jobbet.

    Din portfölj är jättefin!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Siffrorna kan nog stämma, syftet (reklam) är helt klart. Undersökningen är gjord av ett företag som heter YouGov, fast det säger iofs inte mig något. Jag ska i a f inte köpa nån ny garderob.
      "Portföljen" kallar jag för miniresväska! Älskar den!

      Radera
  3. Bra förvaring med din miniresväska!
    Min salig man hade två dokumentärportföljer som han förvarade sina viktiga saker i.
    Jag har fina skolådor till mina sladdar och andra pryttlar. En för varje sort. En sån där petig person ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ordning och reda helt enkelt! :-D

      Radera
  4. Har en liknande gammal resväska i svinläder som jag ärvt av min pappa och som används på det sätt du gör-
    I övrigt har jag järnkoll på papper i diverse pärmar med register och vet i övrigt var jag har saker. Är uppfostrad med ordning och reda. Min pappa var nog extrem som t.o.m. hade silkespapper mellan sina kläder när han var på fjällmarsch vintertid i 10 dagar. Något många skrattat åt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag jobbar mig bort från pärmarna så gott det går ... och har aldrig siljepapper mellan kläderna ...

      Radera