fredag, maj 07, 2021

Att vara i hatten

Det kan omöjligen ha undgått någon: det regnar. Det gör det ju förvisso emellanåt. Men det blåser också. Mycket mer, och mycket ilsknare än förr, skulle jag vilja påstå.

Ändå framhärdar folk i att släpa runt på ett paraply. I bästa fall ett hopfällbart, men de snyggaste är absolut rätt stora och kräver alltid en ledig hand, även i icke uppfällt tillstånd.

När paraplyet vänder sig ... "Little Girl Lamp", grekiskt
 designhantverk. Finns hos by Viktoria i Gamla Stan.
Jag har nu i alla fall gett upp paraply, nästan helt och hållet. Det försöker slita sig hela tiden, vränga sig ut och in, regnet letar sig in under det och, inte minst, det är så löjligt lätt att ställa det ifrån sig för att sedan helt glömma att man burit på det alldeles nyss.

Visst har jag regnkappa med kapuschong, vilket ju borde räcka, men den försöker också vinden skoja med. Alltså ramlar luvan ner över pannan och gör mig blind ...

Fast nu ser jag framtidens regn och blåst an med tillförsikt. Jag har skaffat en regnhatt. Kostade bara några tior, kan knölas ihop i ficka eller väska och är inte ens särskilt ful (i mitt tycke alltså). 

Har just invigt den och kan konstatera att den inte blåste av skallen och att den tål vatten. Alltså kommer jag hädanefter att vara i hatten när busvädret inte går att undvika. Man tackar!

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Förhoppningsvis kommer den att fungera som det paraplyet jag fick när jag var fem eller sex år. Så fort jag såg att det regnade tog jag mitt paraply och skyndade ned till gatan, från fjärde våningen - och varenda gång hade det slutat regna innan jag kom utanför porten.
    Margaretha
    Som solen skiner
    på just nu

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har hatten fördelar, för den kan knölas ihop. Går inte med paraplyn!

      Radera
  2. Den är ju riktigt cool. En sydväst som KajsaLisa alltid bär när det regnar. Paraply har jag inte använt på år och dag av samma anledning som du. Jag brukar dra åt snöret på min kapuschong på jackan så att den inte flyger bort.

    SvaraRadera
  3. Instämmer helt.Nej,fy för ett paraply som vänder sig ut och in när det blåser och tar upp en hand. Har en regnhatt och även en sydväst som tillhörde det regnställ från Helly Hansen jag hade på den tiden vi hade segelbåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fascineras av folk som envisas med att ha paraply - fast de cyklar!!!!

      Radera
  4. Svar
    1. Jag är förvisso ingen riktig hattperson, men men ...

      Radera
  5. Vid öppna vyer där det både blåser och regnar är paraplyt ingen hit. Bra satsning av regnhatt!
    Trevlig lördag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja hittills är jag nöjd - fast jag har bara använt den en gång än så länge! Trevlig helg önskas dig också!

      Radera
  6. den lampan skulle jag inte säga nej till, fast vi göteborgare har en varm vinterfodrad sydväst, present av maken ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns fler såna lampor, varje exemplar är unikt!

      Radera
  7. Jag brukar välja alternativet att vägra gå ut när det regnar ;-)
    Småduggar det så brukar jag nöja mig med en keps. Paraply blir det bara i undantagsfall, men jag verkligen ogillar att sen behöva hantera ett blött paraply... En regnhatt låter himla bra faktiskt :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det alternativet - att stanna inne - väljer nog jag också rätt så ofta!

      Radera