fredag, maj 14, 2021

Överflöd

Ett överflöd som inte går att se sig mätt på: tulpaner.

Jag blir sorgsen och upprörd av att se de hemlösa som sover, äter och lever på gatan. Det är för mig obegripligt att vårt rika och utvecklade samhälle inte kan ta hand om dessa trasiga individer, som naturligtvis inte av fri vilja brett ut sin lump och rett en bädd utanför en nedlagd krog på exempelvis "fina" Birger Jarlsgatan i Stockholm. Otroligt sorgligt att se dem och deras misär. Samtidigt helt ofattbart hur mycket prylar de lyckats samla ihop och klarar att få med sig! Ett överflöd, eftersom ingen förvaringsplats finns.

Det är de fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda som påminner mig om den betryckande synen som möter folk som kommer upp ur t-banan på väg mot Sturegallerian eller Biblioteksgatan, shoppingparadisen där allt finns i lyxig överflöd. För just överflöd är dagen tema.

  1. Vad har du för mycket av hemma? Kläder, kuddar, böcker, mattor.
  2. Vad skulle gärna få fyllas på automatiskt i din kyl? Ägg och yoghurt.
  3. Vad är det mest onödiga i världen? Otäcka kryp som sprider elände, typ kackerlackor, mygg, fästingar. 
  4. Vad är något du alltid har att ge till andra? Ett vänligt ord. Förhoppningsvis.
  5. Vad kan du göra hur många gånger som helst utan att tröttna? Titta på blommor. Eller naturfilm, för den delen. Vandra runt i en bokhandel. Äta en del basrätter, som köttbullar, bananpannkaka, torsk- och laxfilé. Och Falu Rågrut!
  6. Mera underbart blommande överflöd ...
Copyright Klimakteriehäxan

24 kommentarer:

  1. Det är märkligt att vi i vårt rika land ska behöva ha hemlösa människor! Och att det bara blir fler och fler! Sorgligt!

    SvaraRadera
  2. mattor har vi lyckats lämna på loppis, utan ägg kan man inte leva... tveksamt om jag ger vänligt ord till alla, trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill i alla fall ha det där ordet redo! Misslyckas kanske ändå ibland?

      Radera
    2. "Rik land Sverige är på väg nerför!

      Radera
    3. Inte hela vägen ner hoppas jag ...

      Radera
  3. Tänker också på bedrövelsen med de hemlösa.
    Tänker också på de äldre, där en vakt i tunnelbanan startade Vid din sida, ett ljus i tillvaron.
    Jag ler inte mot alla jag möter, men försöker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gör väl så gott vi kan ...

      Radera
  4. böcker kan det aldrig bli för många av. kuddar slänger jag utan tvekan om de inte är hantverk av något slag. jag kan tänka mig att även utdela ovänliga ord till en del som förtjänar det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men var ska man göra av alla böcker, det är frågan???

      Radera
  5. Arbetade lite ideellt för många år sedan med hemlösa, de var många redan då men det har väl knappast blivit mindre.
    Det är tragiskt med alla våra äldre som tvingas sitta på en buss hela natten för att kunna få lite sömn.

    Förstår inte heller egentligen hur det kunnat bli så illa.
    Kommuner förlitar sig väl på ideella insatser när de borde ta tag i det mera själva.

    Hur som helst, tragiskt är det.

    Ha en fin kväll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemlös är fredlös, det är så sorgligt.

      Radera
  6. Tulipaner er nydelige blomster, de skulle blomstret hele sommeren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men man får njuta så mycket som möjligt nu medan de står där och är vackra!

      Radera
  7. Det är verkligen nu man ska uppskatta allt som man har omkring sig; Både man, vänner (även om man bara pratar i tel med dom). vacker natur och härlig trädgård.....
    KRAM OCH trevlig helg/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut. Att vårda det som är värdefullt, det är viktigt.

      Radera
  8. Visst är det sorligt med alla hemlösa. Å det är inte bara några få vid Stureplan, utan rätt många. Tyvärr har ju folk inga kontanter på sig längre, så inkomsterna måste ju ha krympt rejält de senaste åren. Tycker mest synd om dom under vintern...
    Här har vi mycket gemensamt, bland annat har vi för många böcker i hyllorna, avskyr kackerlackor och att vi gärna ger ett vänligt ord till folk. Vi är rätt schyssta - egentligen?! Tycker inte du det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man VILL ju gärna vara schysst!!! Visst vet jag att det finns hemlösa i vart och vartannat gathörn, fattar inte hur det har kunnat bli så.

      Radera
  9. Visst är det vackert ute nu. Kan inte få nog.
    Instämmer helt i det sorgliga med alla hemlösa . Vet att en del i vintras fick fin hjälp i och av Klara kyrka och de gör ju ett fantastiskt socialt arbete. Men de når ju inte alls alla-
    Känner igen mig i svaren på fråga 1, delvis i 3 men vill där lägga till alla krig och alla religiös fanatism. Även svaren i nr 4 stämmer och delvis i nr 5.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klara kyrka är väl ett av få ställen där man alltid gör en strålande insats, men det är klart att det inte räcker. Krig och all sorts fanatism vill vi vara utan - jag valde dock det lite mer jordnära perspektivet denna gång ...

      Radera
  10. än värre är de byggnationer som kommit till för att försvåra för hemlösa att hitta platser att vila på. Bänkar som lutar så det inte går att ligga på dem, eller bänkar med armstöd mitt i, piggar under trappor och jag vet inte vad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vore klart bättre att försöka få in utesovarna under tak.

      Radera
  11. Väldigt fina bilder. Jag kan bara hålla med i det sorgliga med hemlösas situation. Ett leende är guld värt, tog inte med det i mitt inlägg av någon (konstig) anledning. Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är så vackert runt omkring oss just nu! Gäller att njuta! Och vara tacksam över att man har tak över huvudet och en säng att krypa ner i.

      Radera