tisdag, maj 11, 2021

Metalliskt

Guld, silver eller annan metall ska det finnas i titeln på de böcker som i dag hamnar i tisdagstrion, så har Ugglan & Boken bestämt.

Jag skulle nästan våga slå vad (det gör jag aldrig om jag inte är 100% säker på att jag har rätt) att Stina Jacksons "Silvervägen" kommer att vara flitigt förekommande, kanske rent av den allra vanligaste titeln. Så den hoppar jag över.

Men silver blir det
i alla fall! "
Dirty Wars and Polished Silver" heter den spännande och otroligt välskrivna självbiografi som min väninna och kollega Lynda Schuster författat. Om hur hon under synnerligen dramatiska omständigheter blev änka innan hon fyllt trettio. Hennes man, som också var min vän, sprängdes i luften av en landmina vid gränsen mellan Honduras och Nicaragua och när hon fick hämta hem sin älskade låg han i en liksäck vid hennes fötter.

Lynda (som också är främsta anledningen till att min dotter heter så fast stavad med i i stället för y) hade så småningom turen att hitta en ny man, och med honom fortsatte hennes liv att vara spännande, men nu i rollen som amerikansk ambassadörshustru, med andra konflikter och problem.

Detta är en av väldigt få böcker som jag finns med i! Under pseudonymen "Swedish Television" dyker jag upp i den del som utspelar sig i Centralamerika. Visste att hon hade mig med, fast räknade iskallt med att jag skulle vara struken innan manuset gick till tryck, men nej! Jag är kvar! (Du kan läsa mer om boken här.)

Boken finns inte översatt till svenska men lät tala mycket om sig när den kom ut i USA. Kan naturligtvis beställas och kanske också lånas på bibliotek?

Mer silver, från ännu
en person som jag känner och uppskattar: Sonya Hartnett, som fick Alma-priset 2008. Hon har skrivit "The Silver Donkey" om den blinde soldaten som hittas i sitt gömställe av två småflickor. Han ger dem sin lilla silveråsna som tack för att de hjälper honom att överleva och berättar historier om åsnan, historier som barnen älskar. En dag får de veta sanningen om den lilla silverfiguren ... En gripande roman som, i likhet med nästan alla Hartnetts böcker, med behållning kan läsas av alla åldrar. Finns på svenska tror jag.
 
Så blir det lite guld också. "Guldfruktens land" (São Jorge dos Ilheus) av Brasiliens store berättare Jorge Amado. Och guldfrukten, det är kakao, en lönsam exportvara som odlas och gör godsägarna rika, men där arbetarna behandlas som slavar. Det är en samhällsordning som utmanas och som förändras. Historisk roman från 1900-talets första halva.

Copyright Klimakteriehäxan 

30 kommentarer:

  1. Känner inte till en enda i din trio. Tänkte precis som du om Silvervägen och tog inte heller med den 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag inser att min trio är lite "smal" ... men bra!

      Radera
  2. änka innan man fyllt trettio låter inget vidare, intressanta böcker du hittat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej det är en otroligt ruskig historia, och tyvärr alldeles sann. De hade dessutom inte varit gifta länge. Jag är så glad att hon hittade en ny, och bra, man.

      Radera
  3. Där fick du in tre klockrena träffar :-)

    SvaraRadera
  4. Det skulle nog vara jobbigt för oss att dricka kaffe om vi visste allt om bakgrunden. Men det är viktigt att det skrivs om det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gäller både kaffe och kakao, helt visst!

      Radera
  5. Det var en intressant trio. Guldfruktens blir jag nyfiken på

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amado är rolig att läsa, ibland rent av humoristisk (fast inte i den här).

      Radera
  6. Känner inte till någon av böckerna i din trio. Tack för tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Okända för de flesta, säkert. Jag inser att ingen av dem hittat till en endaaste bästsäljarlista ... trots att de förtjänat det!

      Radera
  7. Tack för intressanta tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt långt från Silvervägen ...

      Radera
  8. Jag valde också bort Silvervägen och Stål av den anledningen :)
    'Guldfruktens land' har jag hört talas om, men de andra två var nya för mig. Låter mycket intressanta alla tre. Ska kolla upp.

    SvaraRadera
  9. Du hade helt klart rätt om Silvervägen😆

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo jag misstänkte ju det! Starkt! Skulle ha slagit vad - fast vet inte med vem! :-D

      Radera
  10. ingen silverväg hos mig. kom inte ens ihåg den. men jag hade å andra sigan blömt bort lite andra självklara titlar också. det börjar bli väldigt fullt i hjärnkontoret. dina tretitlar låter väldigt intressanta var och en på sitt sätt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt olika böcker i min trio, helt skilda stilar och ämnen - men synnerligen välskrivna alla.

      Radera
  11. Vad gäller vadslagning så är du precis som min man. Har slagit vad med honom många gånger, för jag är ju lika säker att ha rätt som han... Har aldrig vunnit...
    Silvervägen är ju en bok som alla (inklusive jag själv) har läst ock älskat. Jacksons andra bok Ödesmark är minst lika bra - enligt mig alltså.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror att jag kanske hoppar över Ödesmark ... Silvervägen blev - tja, vad ska jag säga? - alltför otrolig, kanske???

      Radera
  12. Här fick jag fina boktips. Stort tack! Är nu mest intresserad av att läsa "Dirty Wars and Polished Silver" Silvervägen har jag läst och Ödesmark också- Finns ju både betydligt sämre och bättre böcker i mitt tycke. Men jag läste ut båda- Och har jag inte läst är det ju svårt att veta vad jag tycker....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du läser "Dirty Wars" vore det jättekul att veta vad du tycker!(Hon har inte skrivit nån med bok)

      Radera
  13. Har inte läst någon i din trio. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kör eget spår i dag - fniss!

      Radera
  14. Sonya Hartnett skulle jag vilja läsa nåt av, och varför inte The Silver Donkey, tänker jag nu. Dirty Wars låter riktigt intressant (och hemsk)!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan alla Hartnetts böcker är läsvärda i alla åldrar, men hon har skrivit nån småbarnsbok. Och en enda vuxenbok, "Landscape with animals", jättebra. Finns också på svenska.

      Radera
  15. Tre helt okända titlar för mig, tack för tipsen!

    SvaraRadera
  16. Vilken fin lista och bra tema! En till av Sonya Hartnetts böcker som hade passat in på temat är "Golden Boys" som kom 2014. Kom även på svenska 2016, som "Guldgossar". /Mariella, kommunikatör på Astrid Lindgren Memorial Award

    SvaraRadera