onsdag, maj 05, 2021

Lättläst och lättsmält

En regngrå onsdag kan man alltid försöka pigga upp sig lite, när nu frukosten redan råkar ha tagit slut ... Så varför inte plocka upp Veckans kulturfråga från Enligt O?

Denna gång undrar hon: Vilka författares böcker läser du när du behöver något mer lättläst och lättsmält? Tål att tänka på!

Definitivt är det så att behovet av lättare läsning dyker upp med jämna eller ojämna mellanrum. Då är frågan: tar man något man tror sig känna till? Eller satsar man friskt på nytt och okänt?

Om jag ska vända mig till gamla bekanta kan det bli något av Arto Paasilinna, men han var väldigt ojämn. Superunderhållande när han var som bäst, tjatig när det inte funkade, inte på mig i alla fall. Rekommenderar "Harens år" och "Den ljuva giftkokerskan", varnar för "Åskgudens son"!

Riktigt rolig är också Erma Bombeck, gudabenådad amerikansk kolumnist publicerad i snart sagt varenda stor tidning i USA fram till sin för tidiga död i cancer. "When You Start to Look Like Your Passport Photo It´s Time to Go Home" dräller av pricksäkra och roliga sanningar, för att ta ett exempel. Jag är osäker på hur mycket som kan finnas översatt, men några titlar finns. Läs mer om henne här!

Chic lit ligger förstås också nära till hands. Helen Fieldings tidiga böcker om Bridget Jones, till exempel. Så underhållande! Bland dem som jag inte stiftat bekantskap med redan är jag lite nyfiken på Lucinda Riley, men vill jag vara på den säkra sidan tar jag en bok av Nora Roberts.

Behöver man mer än en kulturfråga så här på onsdagar kan man alltid titta på "Kulturfrågan Kontrapunkt" på SVT på kvällskvisten (eller på Play förstås). I och för sig inte alltid särskilt lättsmält. Stundtals blir jag ganska irriterad på både medverkande och programskapare, men det är kul om/när man kan svara, särskilt om deltagarna inte kan ...

Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. svt är bra på kultur, musik, filmer, fina dokumentär

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo. Konkurrensen är behärskad ...

      Radera
    2. hur då... finns ju hur många kanaler som helst (dock mindre kultur, mer sport)

      Radera
    3. Konkurrensen är behärskad eftersom andra kanaler inte satsar lika mycket på kultur etc. Film finns förstå överallt. Men inte program som pratar om litteratur, konst eller (klassisk) musik.

      Radera
  2. Har inte läst någon av dem. Tack för tips!

    (PS. Jag tror du glömde att skriva länken hit hos enligt O.)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, åtgärdat! Bland mina upphovsmän och -kvinnor finns en hel del fniss och skratt och leenden att hämta.

      Radera
  3. Kontrapunkt är veckans höjdpunkt. inte så lättsmält, men varför måste allt vara lättsmält? publiken ska inte underskattas. det finns så många urfåniga underhållningsprogram som får en att irriterat byta kanal eller stänga av

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar det också. Allt måste inte vara lättuggat.

      Radera
  4. Vilken tur att jag åtminstone kände igen Bridget Jones. Har läst några böcker och sett två filmer. Verkligen lättsmält med några goda skratt på köpet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fast ju längre tiden gick, ju mindre skrattade jag ...? Men när Hugh Grant upptäcker hennes trosor är en scen man inte vill missa! Första filmen har jag sett ett antal gånger. Bara öppningsscenen är värd biobiljettpriset.

      Radera
  5. Kolumnister och kåsörer borde ha högre status! Bang, till exempel, en av mina husgudar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bang var fantastisk och håller än. Har bloggat om henne ett flertal gånger, här ett prov på det, från hennes 100-årsdag: https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2009/01/den-fantastiska-bang.html

      Radera
  6. Vad gäller lättlästa och roande böcker håller jag här med Sanna ocm att läsa "Bang" . Hennes bok med kåserier "Ålskar att resa" är en riktig höjdpunkt. Älskar hennes sätt att skriva och hennes humor. Jag gillar också kåseriböcker av Mark Lewengood.
    Av Arto Paasilinna måtte jag nog ha hamnat helt fel. För han har inte alls fastnat hos mig.
    Bridget Jones har jag läst ett par böcker och sett ett par filmer som var underhållande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bang - en sån stjärna! "Sol över torpet" har jag nästan slitit ut. Läste den första gången på ett tåg, storskrattande. Mina kupégrannar såg lite ängsliga ut ... Mark L har jag däremot svårt för. Och det går verkligen att hamna fel hos Paasilinna - han har skrivit ofattbart många böcker.

      Radera
    2. PS Läste om en kåserisamling av Torsten Ehrenmark i fjol. Han var också lysande!

      Radera
    3. Torsten Ehrenmark är bekant med England, trevlig läsning

      Radera
    4. Undrar hur många år han bodde i London? Många var det definitivt.

      Radera
  7. Vilket härligt inlägg! Håller med om Paasilinna, ofta fantastisk, men ibland bara tjatig. Nu var det länge sedan jag läste något av honom, så jag tackar för påminnelsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han fick ur sig otroligt många romaner, vore förstås konstigt om alla vore bra ... kommersiell framgång hade han i a f med dem, åtminstone på senare år.

      Radera
  8. Böckerna om Bridget Jones är ju verkligen både lättsmälta och roliga, Har läst några Nora Roberts och även Lucinda Riley som jag gillar jättemycket.

    SvaraRadera

 
StatCounter - Free Web Tracker and Counter