lördag, juli 31, 2021

Hemma hos Sylvester Stallone och mig

Har jag och Sylvester Stallone något gemensamt? Jajamensan! På min vägg hänger en oljemålning som föreställer en vas med blommor. Det är en tavla jag föll för under en promenad i Gamla Stan för ett par år sedan. Gick förbi flera gånger och till sist gick jag in och gjorde slag i saken, ett köp jag absolut inte ångrar. Verk av samma upphovsman lär finnas hemma hos Stallone, om i Miami eller Kalifornien ska jag låta vara osagt, men där har ni den gemensamma nämnaren ...

Konstnären heter Slava Mjod och kommer ursprungligen från Estland. Motiven han väljer är varierande: Stockholmsbilder, blommor, fåglar, vatten och hav, ibland i olja, ibland som akvareller, och ibland t o m med stänk av humor. Han har utbildats i Sankt Petersburg, men bor och arbetar numera i Stockholm och har flera konstgallerier på olika platser i världen. I hemstaden är det Allagallery på Köpmanbrinken (precis bredvid statyn av Bernt Notkes Sankt Göran och draken).

Nu har jag plötsligt ett sprillans nytt verk av denne produktive konstnär i min ägo. En naturbild i blå och grå toner. Den är dessutom i miniformat, eftersom det är ena sidan på hans visitkort. Helt enkelt ett perfekt bokmärke!

Jag har lagt in det i "Pottungen", andra delen i serien historiska romaner som Anna Laestadius Larsson skrivit. Johanna, som man blev bekant med i "Barnbruden", är huvudperson i den här boken, som börjar med mordet på Gustav III. Den nu vuxna Johanna har sett och vet mycket om livet vid hovet som de kungliga vill hålla hemligt. Att det kan bli både besvärligt och spännande går att utläsa av det jag väljer som Veckans mening (som Skriv-Robert är initiativtagare till). Leder faktiskt mina tankar till den viktiga, pågående debatten om hur man ska få vittnen till allvarliga brott att våga träda fram och berätta vad de vet, något som blivit allt svårare med den ökande gängkriminaliteten.

Ingen kunde veta vad som skulle hända med henne och hennes son om det kom fram att hon fortfarande var vid liv och att hon dessutom kunde prata.

Min blomvas i olja, målad av Slava Mjod. Ett köp jag inte ångrar!
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Riktigt snyggt bokmärke!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja eller hur! I tåligt material dessutom.

      Radera
  2. Oljemålningen gillar jag skarpt, liksom sättet hur du hängt upp de små tavlorna under duken. Snyggt!
    Å att ha nåt gemensamt med Stallone - det är inte många som kan säga det;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag är väldigt förtjust i den där oljan! Nu har jag ju inte med egna ögon sett nån tavla hemma hos Sylvester men jag väljer att tro på det i alla fall!

      Radera
  3. jag kollade upp konstnären. han har ju gjort jättefina saker. ofta blir de där impulsköpen en gör väldigt lyckade. har läst Barnbruden och följande delar. och - nej - jag var inte riktigt förtjust i Samlade verk. framför allt borde den kortats ner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt köpt ytterligare tre av hans tavlor. De har blivit vinster i medlemslotteriet i en konstförening i vars styrelse jag sitter. Tack för svar om boken. Jag struntar i den.

      Radera
  4. Tack för tipset om galleriet här på Köpmanbrinken. Vet att jag passerat men nästa gång ska också gå in.
    Bokmärket fastnade jag för direkt, så läckert och undrar hur det skulle te sig som tavla. Blev också förtjust i din blomtavla.
    Båda böckerna har jag läst och med stor behållning.
    Böckerna har jag läst och de föll mig i smaken. Citatet här är ju aktuellt idag. Har nyss lyssnat kart på "Tills alla dör" som just handlar om detta och gängkonflikterna i Rinkeby som spred sig. Journalisten Diamant Salihu har bevakat detta under flera år och resultatet blev denna bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Salihu har fått massor med beröm för den där boken. Ska nog ta tag i den så småningom.

      Radera
  5. Nu blev det knas här men det är Ditte som kommenterade här ovan.

    SvaraRadera
  6. Fin tavla!
    Nej, det är nog svårt att få vittnen att träda fram när ligorna hotar dem och deras familj.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den "moderna" kriminaliteten kan väl skrämma vem som helst.

      Radera
  7. Fin tavla...och det där med att hänga konst på väggarna är en konst - som du lyckats med!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är road av att ha sånt jag tycker om synligt på väggarna, glad om det syns!!! De där tre små tavlorna kommer från Mexiko allihop.

      Radera
  8. Wow! Vilken underbar tavla!

    SvaraRadera
  9. Riktigt fin tavla. Och meningen var tänkvärd. När folk drar sig undan och blir tysta p.g.a. rädsla är så hemskt. Tystnadskultur. Oroande och aldrig bra. Inte på något sätt.

    SvaraRadera