torsdag, juli 29, 2021

Lyssning, läsning och bakning (!)

Oj, nu har det kört ihop sig lite på min front. Två bokbloggarfrågor på samma dag! Dessutom har inte blivit mycket läst på sistone. Men man hoppar förstås inte över helgfrågan av en sådan struntartad orsak ... Tre frågor har Mia i bokhörnan gett oss att besvara under några sommarveckor. Alla om man orkar (annars kan man välja). Jag orkar.

1. Vad läser du nu? Lyssnar i bilen på "Den som älskar något annat" av norska deckardrottningen Karin Fossum. En Konrad Sejer-roman, den åttonde i ordningen. Om förbrytare, offer och svalnande kärlek. Känns välresearchad och äkta (tyvärr).

2. Har du något boktips? Alltid! Vad sägs om lite danskt? Föreslår Ida Jessens två romaner "En ny tid" och "Doktor Bagges anagram", de hänger alltså ihop. Har bloggat om dem tidigare, men tänker att det har du nog glömt ... och även om du inte har det kan det vara värt att reprisera. Bra och lite annorlunda läsning.

3. Har du ett semestertips att dela med dig av? Jag slog till och bakade en sockerkaka med nektariner (som var på vippen att bli övermogna) i bitar nerrörda i smeten. Enkelt, går fort och blir uppskattat! Pröva!

Copyright Klimakteriehäxan

21 kommentarer:

  1. Alltid bra med boktips. Jag har flera böcker nedladdade. Skulle ha lyssnat på buss/tågresan, men därav blev intet. Njöt i stället av resan i sig.

    Ditt sockerkaksbak lät både lätt och gott.

    SvaraRadera
  2. Karin Fossum var en helt ny bekantskap för mig. Tusen tack för tipset. Brukar ju sluka Nesbös böcker och dom älskar jag. Däremot kommer Anne Holt och jag inte överens;-)
    Å du hör väl applåderna hela vägen från Täby!!!? Jag menar sockerkakan alltså:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har du missat Fossum hur i all världen har det gått till? Hon är bra tycker jag. Holt har jag tröttnat på. Applåderna ekar mellan mina väggar!

      Radera
  3. Ida Jessens böcker är bra! Fossum har jag läst något av för länge sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag blev glad över att s a s göra bekantskapen.

      Radera
  4. Jag har Doktor Bagges anagram, men har avstått från att läsa den eftersom jag har förstått att man bör läsa En ny tid först.

    Din kaka lät spännande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja de ska nog läsas i rätt ordning, faktiskt.
      Strykande åtgång på kakan!

      Radera
  5. Karin Fossum är lite för tuff för mig

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaha???? Det förvånar mig, i a f lite.

      Radera
  6. Tackar för dina boktips. Karin Fossum har jag läst en del av tidigare men inte denna bok. De övriga var "nya" för mig.
    Semestertips och bakning? Ja, varför inte. Här är det dock mest maken som bakar. Men ibland slår jag till-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fossum uppehåller sig mitt i vår samtid, vilket jag gillar. Men tro nu inte att jag bakar hela tiden, det gör jag verkligen inte ...

      Radera
  7. Ida Jessens två böcker tyckte jag verkligen om!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och de var lite i en egen stil tyckte jag!

      Radera
  8. Ida Jessens böcker är jag nyfiken på. Av Fussum har jag läst ett par böcker men det var länge sedan nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jessen äe en angenäm bekantskap. Fossum har vrrkligen skrivit myvket och länge!

      Radera
  9. Fossum läste jag tidigare men det är en serie jag får ta tag i.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker hon håller, fast detta är den första av henne som jag läser på länge. Hon har försökt sätta sig in i hur pedofiler tänker, jag tror att hon kanske lyckats - men det är ju svårt att avgöra förstås.

      Radera
  10. Fossum har jag läst några böcker av, men inte den du nämner. Ida Jessen var för mig ett okänt författarnamn, ska kolla upp. Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jösses är väl värd besväret!

      Radera
    2. Jessen ska det stå förstås

      Radera