fredag, juli 30, 2021

Varmt eller kallt

Fredag, grå himmel, risk för (eller ska man kanske säga hopp om?) regn. Men det är både handboll och fotboll från Tokyo i tv, så det finns tidsfördriv även för den som inte tänker plocka upp de fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda. Varmt eller kallt, det är absolut ett aktuellt samtalsämne en dag när man vaknar till "bara" sexton plusgrader ... Så här ser i alla fall frågorna ut:

  1. Vad får dig ofta att koka? Att oskyldiga barn och djur, varelser som absolut inte kan försvara sig, utsätts för misshandel. På en helt annan nivå: att det finns 21 000 elsparkcyklar i Stockholm och att så många av dem ligger slängda överallt, hur som helst.
  2. Vad fick dig nyligen att frysa? En text om talibanernas återtåg i Afghanistan.
  3. När senast gick något upp i rök? I en vindpust drogs en rolig vas i golvet (har ju haft korsdrag dagligen på sista tiden så även detta är värmerelaterat) och den gick inte upp i rök, men i småbitar. Synd på en kul souvenir.
  4. Vad fick dig nyligen att smälta? En barnbarnspuss.
  5. Vad får dig att rysa? Tanken på att deltaviruset ska ta fart och visa sig alltför kraftfullt.
Vem som helst förstår väl att man smälter när detta lockiga huvud vänds emot en och
delar ut en ljuvlig puss? Och den lilla poolen var guld värd i högsommarvärmen.
Copyright Klimakteriehäxan


16 kommentarer:

  1. En barnbarnspuss kan nog smälta det hårdaste hjärta.
    Vi får verkligen hoppas att den här pandemin tar slut snart så att vi kan få kramas och umgås med både barn och barnbarn igen och få en och annan puss också.
    Ha en fin fredag!

    SvaraRadera
  2. munskydd och små små fimpar på trottoaren retar mig mer än stora elsparkcyklar...

    SvaraRadera
  3. Ja, vem smälter inte av barnbarnens kärlek? Mitt yngsta hade sagt "Ja saknaj fajmoj" när jag hade åkt. Det smälte jag också för...
    Vill inte ha mer virusattacker nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Fajmoj" kan inte min gullunge säga än - jag väntar ivrigt!

      Radera
  4. barnbarnen får en ju att smälta. jag retar mig på alla som cyklar på trottoarerna och ser ut som om det är de som har företräde. det stormar idag. och regnar skurvis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cyklister på trottoaren - borde det inte vara skottpengar på dem???? Skulle kunna prickas med ärtrör, jag menar inte allvarligare skottlossning förstås, det har vi nog av ändå.

      Radera
  5. Fredagsfrågorna hoppar jag över eftersom jag oftast skulle svara "det beror på". Här blev det fotboll, handboll och simning Och att redigera bilder från gårdagens resa till Söderarm.
    Skulle den här veckan instämma i dina svar utom i fråga 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant, man kan svar "det beror på" på det mesta!

      Radera
  6. Här smälter jag igen. När jag tittar på barnbarnet alltså. Så kul med lockigt hår också. Älskar barn/vuxna med lockar. Själv har jag spikrakt hår...
    Från och med nästa år ska visst uthyrarna av elsparkcyklar registreras innan de får starta uthyrning. Jaha...
    Synd med din vas. men lite spill får man tyvärr räkna med, även om det svider;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. För farmor med världens spikrakaste "lockar" är grabbens hår ett mysterium ... märkligt nog skulle jag vilja testa elsparkcykel, men jag vet inte om jag vågar! OM jag skulle göra det skulle jag parkera den på ett vettigt ställe hur som helst.

      Radera
  7. Det er bitte små detaljer som setter følelsene i sving. God helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så är det! Hoppas också din helg blir fin!

      Radera
  8. Vi har samma tankebanor på fråga ett. Elsparkcykel har jag inte testat, barnbarnet har en egen, tror han bytt upp sig ett par gånger. Han är dock en stadgad familjefar och tar väl hand om grejerna. Bara ordet taliban får mig att rysa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Talibaner är ett nutida ont som ingen verkar kunna ta tag i.

      Radera