fredag, december 16, 2022

Kallt och rörigt

Har man sett på maken! Solen har fastnat på Högalidskyrkans torn!
Fredag. Fredagsfrågor från Elisa Matilda. Ute skiner solen, det är en fantastiskt vacker vinterdag med ungefär 8 minusgrader och marken är vit, både gatan och trottoaren är snöröjd. Vit "rök" ligger över vattnet där isen nu bestämt sig för att det börjar bli läggdags. Bingo! Då vill man ju helst inte tänka på att det rätt som det är kan röra till sig igen  men det kan det förvisso!

  1. Vad har nyligen rört till sig hos dig? Blandade ihop dagar för saker som skulle hämtas på stan. Det är utrett nu.
  2. Omger du dig generellt med ordning eller oreda? Hyfsad ordning. Om/när oreda uppstår vet jag vem det åligger att ta tag i saken: mig själv.
  3. Vilken röra äter du helst? Skagenröra gillar jag.
  4. Var förvarar du alla de där småsakerna som inte har en egentlig plats? Det törs jag nog inte riktigt tänka på ...
  5. Vad har du nyligen behövt reda ut? Hoptrasslade halsband. Fick ta Maken till hjälp, han har mycket bättre tålamod med sådant än jag.
Västerbrons fästen är insvept i någon sorts snörök som virvlar i solskenet.
Klicka på bilden för större storlek!
Copyright Klimakteriehäxan

20 kommentarer:

  1. Skagenröra är gott. ihoptrasslade halsband är hopplöst. men jag har ganska bra tålamod när det gäller petiga saker som jag är angelägen om

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tålamod har aldrig varit min bästa gren - lär aldrig bli det heller!

      Radera
  2. Hoptrasslade halsband kan vara riktigt mariga att reda ut! Min man får också bistå mig när det krävs lite extra tålamod.
    Vilken vacker bild! Det är otroligt vackra vinterdagar, hoppas det blir fler.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan vintern vara så här vacker, det gäller att njuta innan snön bli grå och solen går i moln ...

      Radera
  3. Skagenröra gillar vi båda :-)
    Vacker vinterbild! Vi hade -18 grader i dag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här såg jag -12 som värst, det räcker!

      Radera
  4. Vikingarännet åkte sonen tänker jag på när jag ser det vackra fotot.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en ganska tuff resa tror jag!

      Radera
    2. Anonym11:19 em

      80 km med skridskor, inte is ofta

      Radera
  5. Men nu har ni kallt där uppe i Norden. Fantastiska bilder för det första. Hoptrasslade halsband brukar jag också ha och en hel del till som trasslar sig. Men jag har ju tid att reda ut ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tid har jag också, det är tålamodet som tryter ...

      Radera
  6. Väldigt fina bilder!Tänker på sladdar när du nämner halsband, båda delarna kan trassla ihop sig en hel del, mitt tålamod att reda ut dem kan….skifta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt bra att ha nån man kan lämna över trasslet till!!! Ljusslingan till granen blir antagligen nästa prövning.

      Radera
  7. Ljuvliga foton, inte så vanligt med den kölden i storstan. Du får adda 10 kallgrader till så når du till vår temperatur. Menar du såna halsband med tunn tunn kedja i silver eller guld? O ja, såna har jag lyckats trassla ihop också, o inte hade jag någon som hjälpte mig...
    Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, de där tunna kedjorna är värst! Önskar förstås dig en fin helg också. Utan trassel!

      Radera
  8. Helt underbara bilder... att titta på inifrån som jag brukar säga. Vi hade minus 11 som "varmast", och då går jag ju i ide.
    Ihoptrasslade saker brukade jag också överlämna till maken. Själv har jag noll tålamod för sånt. Å kan du tänka dig att jag faktiskt fotade stället där jag samlar allt och inget;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju vad jag kallar ett "skräprum" och där kan man hitta både det ena och det andra ... hade tänkt att det skulle vara tömt till jul men .................................

      Radera
  9. Hoptrasslade halsband är knepigt. När dottern bodde hemma brukade jag ta henne till hjälp. Numera har jag alla halsband i individuella plastpåsar (smyckespåsar)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kanske man borde göra. Men jag har rätt många ....

      Radera
  10. Anonym1:00 em

    Det med halsband tror jag många med dig kan ha. De flesta av mina har jag i smyckeskrin och liknande :)

    SvaraRadera