fredag, december 30, 2022

När bara en dag av 2022 är kvar ...

 ... ställer Elisa Matilda sina fem fredagsfrågor med det i bakhuvudet. Både tillbakablick och framåttänk får plats! Liksom den där märkliga önskningen om ett "gott slut" ... men visst, okej då!

  1. Vad var det bästa med det här året? Att allt gick bra när barnbarn nr 2 kom till världen (hon föddes i en taxi). 
  2. Vad ser du fram emot med ett nytt år? Hoppas på någon liten utlandsresa under våren. Och sommardagar i Värmland med hela familjen. Samt flitigt umgänge med mina trevliga kompisar. Vi planerar utflykt till världsmetropolen Falun! Lite fred i närområdet skulle inte heller skada.
  3. Gjorde du vad du tänkt under året? Undrar vad jag hade tänkt egentligen? Att vi saknade giltigt pass gjorde ju att vi definitivt höll oss på hemmafronten. Har levt ett mestadels odramatiskt liv. Vilket är bra.
  4. Hur avslutar du året 2022?
    Med god mat (hoppas jag, det är jag själv som ska laga den), och trevliga bubblor i snygga glas tillsammans med vänner. 
  5. Vad tar du med dig från 2022 in i 2023? En otroligt lång rad vaccinationer som jag hoppas ska hjälpa till att hålla mig på benen ett år till, minst: covid, bältros, lunginflammation, tbe, influensa. Tror inte jag glömt någon? Har jag det ska jag se till att skaffa den snarast!
Copyright Klimakteriehäxan
Bild från Dreamstime

25 kommentarer:

  1. Ja du, många är vi som vill ha lite fred i närområdena, vare sig det gäller gängvåld eller Ukraina. Och så tänker vi på coronan och alla andra virus som är i svang...

    Men så fint att allt gick bra med barnbarnets födelse <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man är helt utan inflytande på de där eländiga krigen, både de i förorten och de utomlands. Vi kan bara se och sörja.
      Lilla gulliga Matilda har inga som helst men av sin lite originella ankomst till världen!

      Radera
  2. Otur att vara passlös men det går ju att åtgärda. Men vart reser man i dessa orostider? Du verkar vara vaccinerad mot det mesta så du kanske kan våga dig ut,
    Önskar dig en skön nyårskväll med! god mat och många bubblor i glaset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har vi pass, både Maken och jag. Kan kanske bli Grekland eller nåt spanskt?

      Radera
  3. svar på ettan låter lite spännande (?)
    odramatiskt liv kan också vara bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var spännande men vi visste tack och lov inget förrän allt var över ...

      Radera
  4. Falun är inte dumt! Min barndomsstad! Men visst är det trevligt att ha ett pass och åka till varmare breddgrader också!
    Känner igen det där med att föda i en taxi, alltså i mitt jobb, jag har fått rusa ut till entrén till vår förlossning när jag jobbat och hjälpa till när ett barn föddes i just en taxi, dock var inte chauffören så glad när han fick blod och fostervatten i bilen, hihi!
    Gott Slut och gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här chauffören verkar ha tagit det med jämnmod. Sonen försäkrar att han fick rejölt med extra betalt också.

      Radera
  5. Oj, lite för spännande födsel kan jag tycka. Men snacka om en bra historia! Hoppas bubblorna blir många och blöta, hoppas du har en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slutet gott, allting gott - gäller även för året, med bubblor & Co!

      Radera
  6. En liten utlandsvistelse, det borde väl fungera nästa år. Grekland, definitivt Grekland vill jag åka till. Men i januari fyller min dotter 50, jisses vad tiden har gått fort. Men då har hon bestämt att vi ska åka till Köpenhamn och besöka Café Sorgenfri och äta deras frokost platte. Om det blir hotell i Malmö eller Köpenhamn, det får vi se. Hoppas du också kommer till Grekland!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi satsar på Grekland, ok! Men jag skulle gärna göra en sväng till Köpenhamn också.

      Radera
  7. Barnbarnet nummer 2 föddes i en taxi! WOW! Då är hon luttrad för livet. Å vilken story din son och hans fru kan berätta för henne när hon blir stor. Inte många barn som föds i en taxi precis.
    Visst börjar man så sakteligen "drömma" om en utlandsresa. Saknar mina besök på Costa Blanca...
    Din vaccinationslist är ju otroligt lång. Så "långt" har jag aldrig tänkt. Tog precis Covid-fyran, men inga andra sprutor...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tar sprutor för att jag tror att de utgör ett hinder för smittor som kan vara väldigt jobbiga att råka ut för. Men nån garanti har man inte ... och många är gratis, fast bältros kostar (dyrt) och tbe också. Tror att det är värt det, men det vet man ju inte heller - skulle kanske aldrig träffa de där läskiga bacillerna ...

      Radera
  8. Välkommen till Falun, där residerar jag också sedan snart två år. Måste säga att jag fortfarande är turist i stan, bor ju ett par mil utanför och besöker mest vissa butiker i stan. Men på sommarhalvåret utforskar jag gärna mina nya omgivningar. Mycket av det gångna året vill man helst glömma, stoppa huvudet i sanden! Men vi kan bara hoppas på en bättre värld nästa år. Gott Nytt År

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst hoppas vi på ett bra 2023, hoppet får man inte överge hur många Putin-figurer som än dyker upp!

      Radera
  9. barnbarnet i taxin slår naturligtvis allt annat under året. visst kan en önska sig någon liten utlandsresa av 2023. det blir lugnt nyårsfirande här med barnbarnsfamiljen som inte kom under julen p g a sjukdom. imponerande massa vaccineringar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt speciellt, får man säga ... så skönt att det gick bra. Men minnesvärt, absolut! Och vad beträffar mina sprutor: jag har helt enkelt valt att tro att de kan vara bra att ha.

      Radera
  10. Vilken spännande början på livet! När det gäller sprutor så är jag en lika god kålsupare som du. Vi kommer att klara allt! Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja rivstart är bara förnamnet! Hoppas sprutorna skyddar oss. Gott 2023!

      Radera
  11. Oj född i en taxi, skönt att det gick bra! Inte tagit mer än fjärde covid sprutan men nog bra att ta de som du tagit. Önskar gott nytt år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja verkligen skönt att det gick helt bra, fast lite chockartat måste det ju ha varit för båda föräldrarna ... Gott nytt till dig! Med fler sprutor kanske ...

      Radera
  12. Anonym9:29 fm

    Då får jag hälsa dig välkommen till Falun, om det blir en resa hit. Rekommenderar Gruvan och Carl Larsson gården. Men även besöka Staberg och äta gott där :) .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Har varit i gruvan och älskar Carl Larsson-gården - går gärna dit en tredje gång! Gillar också museet speciellt för Selma-rummet. Visst är det en mysig stad!

      Radera
  13. Hej killar, jag vill bara rekommendera ett bra låneföretag där jag fick ett snabblån på €‎46 000,00 via deras e-post där jag letade efter lån för att betala mina räkningar/skulder och gå vidare med livet, sedan gav en vän mig denna företagsinformation som Jag kontaktade via denna kontaktmail: lapofunding960@gmail.com

    SvaraRadera