tisdag, april 18, 2023

På resande fot i en bok

Resor är nyckelordet för tisdagstrion denna gång, så har Ugglan & boken bestämt. Och det är ju en etablerad sanning: den som gjort en resa har alltid något att berätta!

Det blev exempelvis onödigt spännande när mina två arbetskompisar Helene Åberg och Jenny Söderqvist skulle åka på en egen liten safari när de hade ledigt från jobbet som journalistutbildare i Botswana. I stället för en mysig utflykt bland spännande djur i den afrikanska naturen blev det en mardröm.
Tjejerna rapporterades försvunna, och vi som väntade på deras återkomst svettades och led. Ut kom de, mirakulöst nog, och de hade verkligen en historia att förtälja! Det blev boken "Exit Kalahari" som också "förädlats" till en radiodokumentär. Hårresande läsning, alldeles sann dessutom! Plus en illustration till frasen "Kvinnor kan!"

"Resor med Charley" (Travels with Charley) av John Steinbeck ska också bygga på författarens egna upplevelser. Med hunden Charley som sällskap ger han sig ut på en tripp i sin pick up för att kolla hur hans hemland USA mår. Han blir stundtals ganska förvånad ...

Ännu en ganska så sann resehistoria här: "Tant Julia och författaren" (La tia Julia y el escribidor) handlar om hur Mario Vargas Llosa i sin ungdom (i boken 18 år gammal) rymmer hemifrån och försöker hitta en präst som går med på att viga honom och den fjorton år äldre "tanten" Julia. Det lyckas till slut och blir en underhållande berättelse!

Låt mig slänga med ett filmtips: "En enkel till Antibes" i regi av Richard Hobert med Sven-Bertil Taube i huvudrollen. Han reser till Frankrike och det är ett nöje att få följa med. Jag tror det blev hans sista film. Se den om du får chansen!

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Vilka härliga silhuetter på Exit Kalahari.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Innehållet är inte dåligt det heller!!!

      Radera
  2. Tror inte ens jag kände till Steinbecks bok, så bara okända böcker för mig.

    SvaraRadera
  3. Tack för intressanta boktips.

    SvaraRadera
  4. jag lyssnade på den där dokumentären och rös! Steinbeck har jag inte läst. han är ingen favorit. Vargas Llosa har jag läst annat av. och filmen har jag sett

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då kan du tänka dig hur vi som kände tjejerna tänkte - och rös ...

      Radera
  5. Exit Kalahari vill jag läsa! Tack för tips! Gillar Steinbeck så blir nyfiken på Resor med Charley

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kalahari-boken är spännande (trots att man vet att den slutar lyckligt) och lättläst dessutom!

      Radera
  6. safari har jag aldrig drömt om... Resor med Charley tvingades jag läsa i skolan, men ska ta itu med Steinbeck nån gång

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å jag skulle jättegärna åka på safari!!!

      Radera
  7. Resor med Charlie tror jag att jag har läst, men länge sedan. Tant Julia och författaren har jag redan i läslistan och det är tack vare dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är en lättsam Vargas Llosa!

      Radera
  8. Exit Kalahari har jag läst. Bra att du rekommenderar den boken. Den var verkligen bra. Tänk att tjejerna var dina jobbarkompisar - otroligt! Du känner verkligen en massa "kändisar":-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var onödigt spännande när de var borta, lättnaden när de dök upp enorm!

      Radera
  9. Vilket kul tema. En bok som jag tycker är suverän är den som "Bang" - Barbro Alving skrev 1962; "Älskar att resa". Där är hon som journalist på resande fot och upplever världen- Har läst övriga böcker du rekommenderar och givetvis sett filmen- Alla med stor behållning-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den Bang-boken har jag också, och har läst! Hon är en idol!

      Radera
    2. Kul! Ja, Bang är både favorit och idol på olika sätt-

      Radera
    3. Det är hon verkligen.

      Radera
  10. Jag trodde Exit Kalahari var någon variant av Ut ur Kalahari. Har dock inte läst någon av dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej inte mycket likhet mellan de två - Lasse Berg djupdyker ju i mänsklighetens historia och utveckling, jag har läst den också.

      Radera