onsdag, april 05, 2023

Påskekrim med ett litet leende

Att påsk på något märkligt vis hör ihop med att läsa deckare, det har vi fått från Norge, där "påskekrim" verkar vara ett måste. Enligt O hakar på med veckans kulturfrågaVilka favoriter bland spänningsromaner har du? Och följer upp med: Läser du påskekrim i påsk, i så fall vad?

Första frågan kan jag bara inte hitta ett bra svar på. Har läst många, väldigt många riktigt bra deckare genom åren, men att kora en favorit, det klarar jag inte. Fast jag kan upprepa något jag tidigare skrivit här på bloggen: John Le Carrés klassiker "Spionen som kom in från kylan" (The Spy Who Came in from the Cold) var otroligt bra när jag läste om den i fjol. Mycket bättre än jag mindes!

Då återstår dagsnoteringen
för deckarläsning. Jo, jag är mitt inne i "Midnatt råder över Kullahalvön" av Helena Stjernström. Nu läste jag den som e-bok på min platta och då hampade det sig så att mitt abonnemang på BookBeat gick ut i natt, så jag måste se till att skaffa den på nytt 
 för jag vill ju veta hur det går, ska Fischer lyckas lura hela den lilla fridfulla skånska byn? Helena S har uppfunnit sin egen sorts mysdeckare, med massor av humor och otroligt kul idéer. Det här är hennes femte bok, jag har läst dem alla med ett leende!

Samtidigt kan jag till min egen förvåning känna att jag blir nyfiken på Jan Guillous nya, som verkar ha recensionsdag i dag. Lotta Olsson i Dagens Nyheter hyllar den och på beskrivningen låter det som om "Eventuellt uppsåt" kan vara något för mig. Men först ska man nog läsa den som kom i fjol  och som vid det här laget rimligen finns i pocket, tack för det!

Här en påskrysare av annat slag. Dagens väder ...
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. tänk att bo på Kullahalvön, lite mindre än Hisingen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Idylliskt och nära till havet i båda fallen!

      Radera
  2. Spionen som kom in från kylan gick nyligen i svt med Richard Burton

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan omöjligt vara bättre än ens lika bra som boken, så jag ger mig inte på den tror jag!

      Radera
  3. "Spionen som ko in från kylan" har jag läst några gånger och gillar den. Har i övrigt nu hängt med deckare av Pascal Engman , Malin Persson Giolito och Åsa Larsson-. Har inte hunnit kollat upp Guillous nya bok ännu- Så tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar både MPG och Åsa L, har den sista i serien om Rebecka M oläst fortfarande.

      Radera
  4. Om du gillar sådana myspys deckare kan jag rekommendera Olséni & Hansens samt Richard Osmans böcker. Nästan nagelbitare, fast bara nästan;-)
    Alla le Carrés böcker är bra, även om jag inte alltid förstår "upplösningen" på slutet. Guillous serie om familjen Lauritzen följde jag slaviskt, men de två sista böckerna var så tråkiga att jag gav upp. Men tack för tipset i alla fall:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Osman har jag, oläst ... Jag blev lite impad av recensionen av Guillou i DN.

      Radera
  5. Vilket roligt omslag på Midnatt råder över Kullahalvön.

    SvaraRadera
  6. Mysdeckare tycker jag är trevliga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de! Skönt att slippa de blodigaste illdåden.

      Radera
  7. Japp, vädret är en påskrysare! Kullahalvön, då tänker jag osökt på TV-serien "Kullamannen" som gick på TV runt 1969 eller kanske 1970, så läskig och så spännande! Har fått tips om Viveca Stens trilogi "Åremorden", och den första boken är utläst, spännande så det gick knappt att sluta läsa, och har börjat på den andra boken, lika intressant den med. Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Viveka Sten brukar vara bra, har inte läst dessa.

      Radera
  8. Spionen som kom in från kylan är verkligen en klassiker. fin bild

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemsk bild om du frågar mig ...
      Ja en himla bra bok!

      Radera