lördag, april 15, 2023

Veckans mening – om kindpussar

Kindkyssen, den sydeuropeiska, är importerad till Sverige. Först dök den upp bland "fint folk" för att sedan sprida sig som en lavin genom folklagren. Alla är inte glada. Under pandemin blev pussarna färre, de var inte särskilt saknade heller. Men nu har vanan återuppstått. Liksom den förvirring den kan åstadkomma: börjar man till höger eller till vänster? Ska det vara en, två eller rent av tre kyssar? Hur gör man för att de inte ska bli för blöta? Fast det får väl inte se ut som om man har en decimeter eller mer kvar till den där kinden man ska sikta på heller? Ja, sådant kan man grunna över om man inte har något viktigare för sig. I Veckans mening handlar det här hos mig denna gång om kindkyssarna. Det är Skriv-Robert som efterlyser meningarna, och den här kommer ur "Torsdagsmordklubben" (The Thursday Murder Club) av britten Richard Osman.

Du kanske tycker det är normalt att kyssa någon på kinden, men för en man som är över sjuttio år är det inte det. 

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Kindpussandet fick jag till mig via iranier som flyttade till Åland. Vi umgicks ofta och för min del var det kanske inte svårt som så men just det där att veta hur man började pussas. Ibland blev det fem pussar istället för de tre vanliga men oftast under många glada skratt. Sen kom danskarna och började pussas, sen svenskarna :)
    Pandemin hade det goda med sig att det minskade på pussandet men nu är det tillbaka igen, även här . Men det sista du skriver om en man som är över sjuttio år så handlar det antagligen om en svensk man? Här pussar alla engelsmän alla hejvilt. Männen är värst och de flesta är över sjuttio år ;).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror knappast att det handlar om svenska män, boken jag plockat meningen ur är skriven av en britt. Men det finns väl variationer!

      Radera
  2. Kul att du har "fallit för" The Thursday Murder Club. Visst är den serien rolig!?
    Kindpussar har ju alltid varit inne i Frankrike. Antal: 3. Vilken sida man började på har jag glömt. Sedan har ju kindpussar även ett förflutet i Ryssland och Iran. Så "modepussarna" på Stureplan bygger egentligen "bara" på nåt som funnits i flera hundra år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. polacker och etioper kindkysser

      Radera
    2. Jovisst är seden gammal, om än relativt ny i Sverige. Jag skulle klara mig rätt bra utan, tycker det förekommer onödigt många slentriankramar också!

      Radera
  3. känner inga sjuttioåringar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter inte som om du har nån vidare bra koll på omgivningen ... det dräller ju av dem! ;.D

      Radera
  4. Sånt förekommer nog bara i finare kretsar, väl? Själv växte jag upp med niga och ta i hand (på 70-talet), både för att hälsa och tacka. Tiderna förändras.

    SvaraRadera