måndag, februari 05, 2007

Kan du din Astrid Lindgren?

Årets 100-åring är utan tvekan Astrid Lindgren.
Alla har läst hennes böcker, sett tv-serierna, filmerna, intervjuerna. Ja kanske inte precis allt, men svenska folket av idag hade inte varit riktigt så som det är om inte Pippi, Emil, Ronja, Tjorven, Madicken och alla de andra hade varit med och format oss. Inte jag heller, som drömde om att få ha halmskor som Kajsa Kavat och tänk! en pappa som är negerkung! vilken svindlande, men ändå fullt begriplig, tanke! Mina ungar är dessutom helt införstådda med att Assar Bubbla kunde ha förstört alltihop.

Till och med hennes begravning blev en nationell angelägenhet – trots att hon förmodligen själv hellre hade gått in i oändligheten lite mer diskret, för sådan var hon, Astrid, om det vittnar alla de som kände henne.
Antagligen skulle hon inte heller varit helt belåten med allt ståhej som 100-årsminnet av hennes födelse utlöser.
Sockerdricksträd åt alla barn och frid i ladugården hade kanske räckt åt Astrid.

Men vi som ändå tagit in så mycket av hennes värld i vår egen, vi kommer nog att fira lite nu och då.
Själv anser jag mig kunna min Astrid ganska bra.
Fast nu har den åsikten fått sig en knäck.
Jag har nämligen gjort Dagens Nyheters kunskapstest om Astrid Lindgrens böcker. Tänker inte avslöja mitt resultat, det var det skamligt nog alldeles för dåligt för.

Om du vill utsätta dig för risken så hittar du till testet genom att klicka här. Man får scrolla ned på sidan en bit, under vinjetten ”Barn & Ung”, så kommer man rätt.
Lycka till!

Copyright Klimakteriehäxan

5 kommentarer:

  1. Anonym9:47 fm

    Ja det var svårt :)Det gick inte så bra för mig heller fastän vi har läst Astrid Lindgren hemma sen jag var liten.

    Jag tyckte också att det borde gått bättre, men det var mycket namn från hennes mindre kända sagor och noveller.

    SvaraRadera
  2. Anonym2:21 em

    Nu skall ja skryta - jag hade 11 av 12 rätt *slå mig för bröstet*
    Men jag läser mycket, och Astrid har jag läst för fyra barn...

    SvaraRadera
  3. Ber att få bocka för Misan. Samt tacka Sara B för att jag fick sällskap i skamvrån...

    SvaraRadera
  4. jag hade tio rätt!!! Hi, hi!!!
    Astrid är bara bäst!

    SvaraRadera